STIBO // NOTION

Stort indtryk, masser af udtryk – minimalt aftryk

Stibo Complete har eksisteret i 225 år og er Nordens førende trykkeri. Men for Stibo Complete handler det ikke kun om de indtryk og udtryk, de skaber for deres kunder hver dag – det handler også om det aftryk virksomheden efterlader sig. Derfor går de forrest i kampen for miljøet.

Gennem mange år har Stibo Complete fokuseret på at optimere interne processer og mindske ressourceforbruget for at sikre, at aftrykket på jordkloden er så skånsomt som muligt. Stibo Complete var tilmed blandt de første trykkerier i Norden til at opnå Svanemærket.

Miljøet er en del af vores DNA – og den måde vi tænker og driver forretning på. Sådan skal det blive ved med at være.

»Miljøet er en del af vores DNA – og den måde vi tænker og driver forretning på. Sådan skal det blive ved med at være. Vi tror på, at miljø og bæredygtighed skal være en central del af forretningsstrategien for virkelig at gøre en forskel. Og som fondsejet virksomhed har vi ikke kun forpligtelser overfor os selv – men også overfor vores medarbejdere, kunder, omverdenen og vores miljø,« siger Category Manager hos Stibo Complete, Mads Dyhrberg Andersen.

STIBO // NOTION

Til kamp mod myter

Hvad er fakta og hvad er myte, når det kommer til miljø? For de fleste kan det være vanskeligt at finde ud af. Hos Stibo Complete samarbejder de tæt med kunderne, der skal have de bedste forudsætninger for at træffe beslutninger på et oplyst grundlag.

»Vi trænger i dén grad til noget fakta, når det kommer til, hvad der er godt og skidt for vores miljø. Mange tror, at det træ vi bruger til papirfremstilling, møbler og emballage er en ressource, som vi kommer til at løbe tør for. Sådan hænger det ikke sammen. Faktisk bliver skovarealerne i Danmark kun større. Og når vi anvender træ til industriproduktion, er det samtidig et incitament til, at skovene bliver drevet og forvaltet på en god måde,« forklarer Mads Dyhrberg Andersen.

En fælles indsats

Tilbudsavisernes miljø- og klimabelastning har fyldt en del i debatten på det seneste. For nyligt gav den grafiske branches erhvervsorganisation, Grakom, et ambitiøst klimaløfte:

Fra 1. juli i år vil alle tilbudsaviser, der bliver trykt i Danmark, leve op til verdens højeste miljø- og klimastandarder. Hos Stibo Complete glæder de sig over at Grakom, på vegne af branchen, gør klimakampen til en fælles indsats – og at kunderne får miljø som parameter og incitament for at vælge danske leverandører.

»Vi er stolte af at være en del af en branche, der arbejder i den retning. Det er fantastisk, at der er kommet så stort et fokus på det her område. Det gør en forskel, at vi bekymrer os om miljøet og det aftryk, vi efterlader,« siger Mads Dyhrberg Andersen.

STIBO // NOTION

Rejsen er kun lige begyndt

Selv om Stibo Complete er én af de virksomheder, som har tænkt i miljø og bæredygtighed i mange år, er Mads Dyhrberg Andersen ikke i tvivl om, at vi kun har set begyndelsen af den grønne omstilling.

»Det er en blanding af den teknologiske udvikling og forbrugernes stigende ønsker og krav til virksomhederne, som kommer til at drive omstillingen. Virksomhederne har, i min optik, et ansvar for at vise vejen og give forbrugerne bæredygtige løsninger – og på den måde prikke til den grønne bevidsthed hos os alle sammen. Hos Stibo Complete er vi slet ikke færdige med at optimere. Vi har eksisteret i mange år – og vi kommer forhåbentlig til at eksistere mindst lige så mange år i fremtiden – og det samme skal vores klode,« slutter han. •