Jan Hesselund, direktør i Billund Lufthavn

Billund Lufthavn er med på rejsen mod en grønnere luftfart

Kapløbet om at være de første til at tilbyde grønt brændstof til alverdens flyselskaber er i gang. Billund Lufthavn er med i kapløbet sammen med en række samarbejdspartnere – og de har travlt, lyder det fra direktør i Billund Lufthavn, Jan Hessellund.

»Omstillingen til grøn luftfart er uundgåelig. Det er bare et spørgsmål om, hvornår det sker.«

Sådan lyder Jan Hessellunds prognose, og han ved nok, hvad han taler om. Som direktør for Billund Lufthavn er han med i flere partnerskaber, der alle arbejder på at kunne levere den grønne brændstof, som flere og flere flyselskaber efterspørger.

»Billund Refueling (selskab, der tanker flyene i Billund Lufthavn, red.) har kraftig efterspørgsel på grønne brændstoffer til konkurrencedygtige priser. Og da vi ved, der kan være flyselskaber, der på længere sigt vælger ikke at flyve til Billund Lufthavn, hvis de ikke kan købe grønne brændstoffer, så er vi gået med i en række partnerskaber på vegne af vores kunder; flyselskaberne. Fordi de peger på os og spørger, hvornår vi kan levere grønt brændstof til dem,« fortæller Jan Hessellund.

Et nyt eksporteventyr

Et af de partnerskaber, Billund Lufthavn er gået med i, er Triangle Energy Alliance, også kaldet TEA. I TEA samarbejder en række interessenter om at gøre Trekantområdet til et »nordeuropæisk centrum for produktion af grøn og bæredygtig energi.« Udover Billund Lufthavn er blandt andre Ørsted, flyselskabet Blackbird Air Charter, olieraffinaderiet Crossbridge Energy og Fjernvarmeværket TVIS med i TEA. Mere konkret arbejder partnerne på at blive nogle af de første, der kan levere grønt brændstof til luftfartsbranchen, og grøn varme til husstandene i TVIS.

Jan Hesselund, direktør i Billund Lufthavn

»I TEA tror vi på, at vi i 2025 kan producere og levere de mængder, der skal til for, at den danske indenrigsflyvning kan flyve grønt. Det her er naturligvis større end Danmark, men hvis vi skal blive selvforsynende her i landet, skal vi sætte skub i det. Ellers bliver det noget, vi kommer til at importere udefra,« fortæller Jan Hessellund, der også kan se en økonomisk gevinst for Danmark i at kunne producere det eftertragtede, grønne brændstof.

Vi er ved den skillelinje, at hvis vi vil det grønne eventyr, som kan blive en af fremtidens store eksportkilder – ligesom vind har været det – så skal vi investere i det nu.

»Vi er ved den skillelinje, at hvis vi vil det grønne eventyr, som kan blive en af fremtidens store eksportkilder – ligesom vind har været det – så skal vi investere i det nu. Det skulle nødig blive noget, vi må importere eller endnu værre: At flyvemaskinerne tanker dobbelt i Holland for eksempel, for at kunne flyve herop og hjem uden at fylde på, fordi man i Holland kan købe grønt brændstof.«

Billund Lufthavn mindsker selv CO2- udledning

Udover sporet i TEA arbejder Billund Lufthavn også med at mindske sin egen udledning af CO2, fortæller Jan Hessellund. »Lufthavnene i Danmark har sat sig for at være CO2-neutrale i 2030. Det gælder også for os, og den rejse er vi i gang med.« De seneste år har Billund Lufthavn derfor arbejdet med omstilling af tænd- og slukure, udskiftning af lyskilder til LED-pærer, den rigtige isolering samt tidsstyring og måling, så der ikke bruges unødig varme.

Fly i Billund Lufthavn

»Vi arbejder også med et program, der hedder Airport Carbon Accreditation. Det er det samme som de Green House-protokoller, der er på vej til almindelige virksomheder. Første del af programmet handler om at kortlægge vores direkte udledninger. Det har vi gjort, og så har vi købt kompensation for vores udledning i form af skovrejsning i Myanmar. Det næste bliver at reducere vores CO2-aftryk. Det er vi i gang med at se på, fortæller Jan Hessellund.«

Grøn luftfart om 10 år

Ingen kommer sovende til den grønne omstilling. Heller ikke Billund Lufthavn eller dens mange samarbejdspartnere. Ifølge Jan Hessellund har de da også travlt hele vejen rundt.

Jeg er sikker på, at i slutningen af 2020’erne og ind i 2030’erne vil luftfarten være grøn. Måske endda den grønneste transportform, du kan finde.

»Vi vil gerne være med til at understøtte den grønne omstilling. De partnere, vi har, kan se, at der er en fordel i at komme med på rejsen. Så vi har travlt, fordi vi brænder for at gøre luftfarten til en transportform, der også på den grønne del er konkurrencedygtig,« siger han og vurderer, at vi kan se frem mod en grøn luftfart allerede om 10 års tid.

»Jeg er sikker på, at i slutningen af 2020’erne og ind i 2030’erne vil luftfarten være grøn. Måske endda den grønneste transportform, du kan finde. Det bliver i konkurrence med grønne biler og de elektriske, grønne tog. Men jeg tror på, at luftfarten kan klare sig i den transportkonkurrence. Til den tid bliver det ikke længere en diskussion, om vi vil flyve, køre i tog eller i bil alt afhængig af, hvor grønne, de hver især er. Vi kommer til at kunne vælge ud fra, hvad der bedst for os,« lyder det fra Jan Hessellund.