Erhvervsholdet ved Sparekassen Kronjylland

Sparekassen Kronjylland opruster på erhvervskontoen

Sparekassen Kronjylland på Grønlandsvej i Horsens har sat alle sejl ind på at blive en erhvervssparekasse. Senest har de ansat to nye erhvervsrådgivere, der skal sikre endnu mere vind i sejlene. Vi har mødt afdelingsdirektør Jesper Fogtmann Hansen og erhvervskundechef Jens Kallehave til en snak om at stå på tæer for kunderne og aldrig tage dem for givet.

I har i starten af 2022 ansat to nye erhvervsrådgivere - hvorfor?

Jesper Fogtmann Hansen: »Vi ansætter to nye, fordi vi ikke har været gode nok til at overholde vores kundeløfter. Det vil vi gerne lave om på. Vi vil også gerne kunne læne os lidt frem i Horsens og være mere opsøgende i erhvervslivet.«

Hvad er det for nogle kundeløfter, I har?

Jens Kallehave: »Løfterne afspejler vores ønske om at være til gavn for vores kunder. Vi vil gerne sikre økonomisk tryghed, vi lover hurtige svar, vi er nemme at få fat på, vi er opsøgende, og vi tilbyder flere forskellige muligheder og løsninger for vores kunder. Vi vil dybest set gerne være sparringspartner for vores kunder. I stedet for blot at være leverandør af en kassekredit, tænker vi mere i partnerskaber med vores kunder.«

Hvordan kommer det til udtryk, at I gerne vil være sparringspartner for kunderne?

Jens Kallehave: »Vi gør meget ud af at forstå vores kunders forretningsmodel, spillebane og deres omverden. Det er den viden, der tager afsæt i vores rådgivning til kunderne, og det, der hjælper os med at stille de rigtige spørgsmål og finde ud af, hvad vi kan bidrage med.«

Hvordan adskiller I jer som sparekasse i forhold til en almindelig bank?

Jesper Fogtmann Hansen: »Den største forskel er, at vi er ejet af kunderne, mens de fleste banker er ejet af aktionærer. For os betyder det, at vi kan træffe flere langsigtede beslutninger, blandt andet åbne flere filialer eller som nu: Ansætte to erhvervsrådgivere. Vi tror på, at det på den lange bane giver mere værdi.«

Hvad er det vigtigste for jer i Sparekassen Kronjylland?

Jens Kallehave: »Det er at stå på tæer for vores kunder. Det, at arbejde med kunder, behøver ikke være kompliceret. Grundlæggende handler det om at stå på tæer for dem og aldrig tage dem for givet. Du må aldrig nogensinde tage en kunde for givet. Det er lidt ligesom fruen derhjemme: Hvis du tager hende for givet, så er hun væk en dag. Så vi tager ikke vores kunder for givet, men vi har plads til forbedring her, så også derfor har vi fået to nye erhvervskollegaer ombord på Horsens-holdet.«

Hvorfor skal man som virksomhed i Horsens vælge Sparekassen Kronjylland?

Jesper Fogtmann Hansen: »Det er på grund af vores værdier. Vi er hverken dygtigere eller bedre end vores konkurrenter. Vi har den samme uddannelse. Men vores værdisæt og hastighed i forhold til at kunne give kunderne et hurtigt svar – dét er altafgørende – særligt for erhvervskunderne.«

Jens Kallehave: »Ja, man kan sige, at vi har musklerne og kompetencerne til at løfte erhvervslivets behov, men vores kunder nyder godt af, at vores beslutningsproces ikke er så lang. Qua vores opbygning i sparekassen kan vi relativt hurtigt træffe nogle beslutninger.«

Udover hastighed, hvad er det så for nogle værdier, man møder hos jer?

Jens Kallehave: »Det skinner igennem, at vores medarbejdere har ejerskab på jobbet og autonomi til selv og i fællesskab at løse tingene. De går gerne en ekstra mil og får klaret tingene. For os handler det om at stille vores kunder bedst muligt på banen. Det er hele formålet. Hvis vi kan spille dem bare to procent bedre på deres banehalvdel, er vi egentlig lykkedes.«

Jesper Fogtmann Hansen: »Man vil opleve, at medarbejderne brænder for det, de laver. Det vil sige, at de gerne møder tidligt og arbejder sent, hvis det er det, der skal til, for at være til stede for kunderne og være tilgængelig.«

Så Sparekassen Kronjylland går en ekstra mil, men det gør medarbejderne også?

Jens Kallehave: »Ja, vi forsøger at skabe en god arbejdsplads, skabe en god hverdag med hinanden – og når vi har tilfredse medarbejdere, har vi også tilfredse kunder. Og tilfredse kunder køber mere. I den kontekst er det guld værd at være en sparekasse, der kan tænke langsigtet. Det kan vi i Sparekassen Kronjylland.«