Nyd intensiteten, begejstringen og udfordringerne

Nyd intensiteten, begejstringen og udfordringerne

Helt fra begyndelsen udviste de og brandet mod, nytænkning og uniqueness, hvilket hurtigt gjorde Libertine-Libertine toneangivende. Nu, 10 år efter opstarten, er ejerkredsen udvidet med to kendte ansigter, nemlig Niels Mikkelsen og Christian Stadil, som skal være med til at tage brandet til næste niveau. 

Notion har sat Rasmus Bak stævne, og det her er historien om tre venner, der troede på drømmen og som har været villige til at gøre alt det, der kræves for at få succes. Fashion brandet Libertine-Libertine blev grundlagt i 2009 af Rasmus Bak, Pernille Schwarz og Peter Ovesen. De to førstnævnte er født og opvokset i Horsens og har begge trådt både deres barndoms- og ungdomssko i byen.

Hvordan blev Libertine-Libertine til?

Idéen til Libertine-Libertine blev vakt til live under et længere ophold i Paris i 2009, hvor mine tanker havde cirkuleret meget omkring, hvordan man kunne skabe et brand med højkvalitetsprodukter og en mere åbensindet og intuitiv tilgang til forretningen. Hovedinspirationen kom fra den amerikanske »Beat«-bevægelses appetit på livet, rejsen og processen.

Brandets fundament blev skabt i vortex af finanskrisen – og jeg havde en fornemmelse af, at det var et naturligt, omend risikabelt, tidspunkt at realisere drømmen om at blive selvstændig.

Vi stiftede selskabet og registrerede brandet med et mindre indskud i foråret og fik på relativ kort tid udviklet en lille kollektion hos nogle få dygtige leverandører, som kunne sikre os det ønskede kvalitetsniveau.

Det blev også startskuddet til nogle intense måneder med næsten konstant road tripping rundt i Europa i mine forældres Volkswagen van, som var godt pakket med kollektionen og små installationer, som vi bl.a. udstillede i Paris den følgende sommer. Ved turens ende, i det tidlige efterår, var det lykkedes os at skabe en lille platform på 20-30 profilkunder i Europa, der fungerede som et fint afsæt til de næste sæsoner.

Når jeg tænker tilbage på de første år, bliver jeg tit overvældet over de bølger af oplevelser, der fulgte med. Det var berusende til tider og kritisk til tider, men vi følte, vi var på rette vej og holdt dampen oppe.

Hvad fortæller jeres navn om jeres mindset og måden at drive brandet på?  

Libertiner-begrebet er traditionelt set forbundet med det at være fritænker, og med tiden er det også blevet tillagt kvaliteterne af at være levemand, hvilket passer helt ideelt til vores indstilling.

Libertine-Libertine refererer kort fortalt til individualitet og frihed, kan man sige, og vi arbejder aktivt med at nedbryde genre-grænser i vores kollektioner og fremhæve det virile og kontrastfulde.

Det er også en måde at udfordre den gængse opfattelse af arketypen på. Der ligger en stor frihedsfornemmelse i ikke at ville lade sig sætte i bås og tillade sig også at arbejde med et andet rationale end det økonomiske alene.

Samtidig står navnet for en grundindstilling til arbejdet og de muligheder, der følger med – både i det forretningsmæssige og bestemt også på det personlige plan. Det handler om at være tilstede, mærke entusiasmen og intensiteten.

Hvem er I og hvad er jeres baggrunde?

Pernille Schwarz er uddannet på Designskolen Kolding 2004, Peter Ovesen uddannet i Økonomi og Filosofi fra CBS, jeg selv har en sporadisk baggrund i musik og mode. 

Jeg kan huske øjeblikket hvor den enorme lastbil drejede om hjørnet på Nørrebro, der tænkte jeg, at nu var det alvor. Alle vores penge var bundet i den levering, og nu var det endelig på tide at finde ud af, om vores produkter kunne stå distancen i marken.

Fortæl lidt om »ups and downs« og de vildeste oplevelser.

Der har været utroligt mange, men en af de stærkeste oplevelser var dagen, hvor vores første levering kom hjem fra Portugal. Jeg kan huske øjeblikket, hvor den enorme lastbil drejede om hjørnet på Nørrebro. Der tænkte jeg, at nu var det alvor. Alle vores penge var bundet i den levering, og nu var det endelig på tide at finde ud af, om vores produkter kunne stå distancen i marken.

Vi havde etableret et lille HQ i vores stue, og lagerpladsen fandt vi så i Peters toværelses lejlighed på fjerde sal. Trods det enorme arbejde var det fantastisk at gøre de første forsendelser klar til levering i løbet af natten og køre dem ud til vores Københavner-kunder i vores lille halvdøde Peugeot 206.

Vi havde også en helt speciel oplevelse i foråret, da vi var værter for en særlig og intim middag i forbindelse med Copenhagen Fashion Summit. Der blev fløjet topaktører ind fra hele verden, og vi havde bl.a. John Hoke, CDO for Nike og Ryan Gellert, GM for Patagonia med til bords.

Den måde vores gæster »connectede« med vores brand­filosofi og approach på var rørende. Aftenen og de efterfølgende samtaler står for mig som et højdepunkt i LL-historien.

Det har været fantastisk at bygge platformen og kundegrundlaget op gennem årene. Og på de mange rejser og tilbage­lagte kilometer har vi samlet mange bekendtskaber og ven­skaber op.

På trods af et omskifteligt marked og kommunikationsformer, der er i konstant forandring, giver det et vedvarende drive at mærke, at det vi laver, er langtidsholdbart.

Som producerende virksomhed, uden kapital i ryggen, har vi også mærket, hvordan likviditetsudfordringer kan ramme hårdt og pludseligt. Den del har uden tvivl været vores største udfordring og har kostet nogle meget hårde kampe undervejs. Vi har dog altid formået at sejle stormen af og formået at bruge episoderne positivt til at komme videre.

Fortæl om jeres nye medejere og LL’s fremtidsplaner

Omkring årsskiftet havde vi denne katarsisfornemmelse i virksomheden og følte ikke blot stor skabertrang men også en lyst til at udstikke en ny retning for brandet.

Jeg kom i kontakt med Christian Stadil og Niels Mikkelsen, og der blev øjeblikkeligt etableret en stærk kemi imellem os. De havde kendskab til brandet og fik hurtigt en grundlæggende forståelse for vores DNA og virksomheden. Så det tog ikke mange måneder at blive aligned omkring en fælles ambition.

Vi er i fuld gang med et langsigtet stykke strategiarbejde, og denne proces er enormt inspirerende. På en måde er der jo tale om en slags frigjorthed og en perfekt mulighed for at udfordre alle parametre i virksomheden. Når man er et lille team med hænderne konstant i mulden, kan det være en udfordring at nå op i ørneperspektiv. Momentært er det ingen sag, men at holde sig deroppe og bevare det strategiske fokus sideløbende med driften er en prøvelse. Det kræver en anden organisering af ens tanker og visioner. Her kommer Christian og Niels’ erfaringer og virke os til gode, og det har været med til at revitalisere vores tilgang til brandet på ret kort tid. Vores målsætning er at skabe vækst i virksomheden, og skabe et fundament for brandet, som holder på den lange bane, og selvfølgelig indfri vores fulde forretningspotentiale.

Vi har siden begyndelsen erklæret, at vi vil være kommercielle med integritet, og derfor har vi været strategiske i vores distribution og valg af samarbejdspartnere. Hele ejerkredsen har dog alle sammen en eksistentialistisk holdning til det at drive virksomhed, og der skal være mere end bare tal. Det er essentielt for mig, at der også er substans og et åndsliv forbundet med Libertine-Libertine – både i forbrugerens oplevelse med brandet men bestemt også bag facaden i den daglige drift.

Vores målsætning er at vækste virksomheden, skabe et fundament for brandet som holder på den lange bane og selvfølgelig indfri vores fulde forretningspotentiale.

Hvad er dine bedste råd til unge med drøm om at være selvstændige?

Her ville det være oplagt med en længere smøre af gode råd omkring at have styr på økonomi, koncept og kerneforretning – men i stedet vil jeg sige: Tag det hele ind hver dag og glæd dig over intensiteten, begejstringen og udfordringerne.