NOTION SPAREKASSEN KRONJYLLAND

De bedste resultater skabes gennem personlige relationer

Sparekassen Kronjylland har Danmarks mest tilfredse kunder, og i filialen i Horsens har de formået at tredoble balancen på tre år. Det er resultater, der bliver skabt af gode kunderelationer, fortæller Jesper Fogtmann:

»Det er vigtigt for os at give noget af os selv til kunderne. Jeg tror på, at samarbejdet holder længere, hvis relationen rækker ud over det, der bare er forretning. Jeg kender mine kunder privat, og de ved også meget om mig.«

Det skal ikke kun handle om penge

Adnan Balesic har været hos Sparekassen Kronjylland i Horsens i 3 år. Ligesom Jesper Fogtmann er han overbevist om at vejen til gode resultater går gennem en god forbindelse til kunden.

»Jo bedre man kender sine kunder, jo nemmere er det også at hjælpe dem med at træffe de rigtige beslutninger. En god rådgiver tænker ikke kun på pengene, men også på om en påtænkt transaktion er sund for virksomheden eller privatkunden. Her er det let at være en nikkedukke, der bare siger ja. Den svære øvelse er nærmere at sige nej. Når vi også udfordrer kunden, så ender vi med den rigtige løsning, og kunderne kan godt lide at få modspil og en reel drøftelse« siger Adnan Balesic.

Rådgiveren skal matche kunden

Jesper Fogtmann fortæller, at medarbejdernes personligheder er meget forskellige. 

»Vi har alle sammen en forskellig profil, vi spænder meget bredt, og der er ikke nogen, der kan undværes. Det handler om at matche virksomheden eller personen med den rigtige rådgiver, så der opstår kemi. Ellers bliver det et dårligt ægteskab,« siger han. En ting har medarbejderne dog til fælles.

»Vi har det allesammen sjovt når vi er på arbejde, og det tror jeg faktisk også, kunderne kan mærke. Vi går alle sammen på arbejde for at gøre en forskel for vores kunder.«

NOTION SPAREKASSEN KRONJYLLAND

Tager kontakt

Det er en dyd for medarbejderne i Sparekassen Kronjylland løbende at tjekke op på kilder og tage kontakt.

»Under corona-perioden har vi taget kontakt til alle vores kunder for at tage pulsen på dem,« siger han og fortsætter: 

»Under normale omstændigheder tager vi dog også kontakt flere gange om året for at sikre os, at vi kender erhvervskundernes situation. En sund og god virksomhed har ikke fokus på banken, så det er os, der er opmærksomme hele tiden. Vi tager løbende kontakt og kommer med inputs. Hvis der kommer en kunde, som vil låne penge og vi ikke har talt med ham i et år, så er det svært for os at træffe en beslutning. Men hvis vi har været i kontakt med ham fire-fem gange i løbet af året, så kender vi hans situation og kan meget hurtigere træffe en beslutning.«

Og hastighed er en altafgørende faktor, som Sparekassen Kronjylland prioriterer højt. 

»Når kunder beslutter sig for noget, så skal det ofte eksekveres så hurtigt som muligt. Jeg har prøvet flere gange at blive ringet op i weekenden, hvor jeg har fri. Så flipper jeg min bærbar op og hjælper dem med det samme. Det er vigtigt for os at være tilgængelig for kunderne hele tiden. Af samme årsag tilpasser vi vores arbejdstid efter kundens behov. Nogle har brug for et møde klokken 06.00 og for andre passer det bedre klokken 20.00, og det hele skal kunne lade sig gøre« siger Adnan Balesic.

Kunderne mødes i Sparekassen

Det er lykkedes afdelingen, at slå sit navn fast i byen, så det i dag mærkes, at Sparekassen Kronjylland er i baghovedet på erhvervslivet i Horsens. Det var ikke tilfældet for fire år siden, fortæller Jesper Fogtmann. 

»Vi oplever en kundevækst, og jeg tror, at interessen kommer af, at vi er nærværende. På toppen af det har vi nu også etableret en bred platform af virksomhedskunder i byen. Derfor opfattes vi i stigende grad også som en erhvervsbank« siger han og fortsætter:

»Vi har også knyttet mange lokale kunder sammen. Når vi møder en ny virksomhed, overvejer vi, hvem den kunne have gavn af at stifte relationer til. På den måde kan kunderne også udvide deres samarbejde og netværk gennem os.«

NOTION SPAREKASSEN KRONJYLLAND

På kursus med kunderne

Jesper Fogtmann er ikke bange for at gå nye veje for at skabe tættere bånd til sine kunder. Derfor har Horsens-filialen også søsat et nyt projekt, hvor kunder bliver inviteret med på et kursus i vækst og udvikling, som faciliteres af Aarhus Universitet.

»Alle vores rådgivere i Horsens kommer med og sidder sammen med kunderne i de fem moduler. Vi kørte en test for to år siden, og derfra var kundernes tilbagemeldinger, at de kom meget tættere på banken. Samtidig forstod vi også langt bedre kundernes behov for rådgivning,« siger han.

Det nye projekt starter i september og strækker sig til sommeren næste år.