Kasvi

Robotterne kommer – og de bringer bæredygtige og langvarige partnerskaber med sig

Når KASVI leverer have- og ejendomsservices, handler det ikke kun om nyslået græs og grønne udearealer. Det handler også om at hjælpe kunderne med bæredygtig udvikling – og det er de nye robotter hos Birk Centerpark et godt eksempel på.

I Den Hvide By ved Herning, som Birk Centerpark kaldes i folkemunde, slippes fem nye, højteknologiske robotplæneklippere snart løs. Sammen med tre robotter, der allerede arbejder i området, skal de sørge for, at de godt 14.000 m2 græsareal mellem områdets virksomheder og institutioner til enhver tid står knivskarpt i tråd med bygningernes snorlige udtryk.

Men en velholdt græsplæne er ikke den eneste grund til, at Grundejerforeningen Birk Centerpark har investeret i en hær af robotter.

- Robotterne er en bæredygtig løsning. Samtidig betaler de sig relativt hurtigt hjem i kroner og øre. Derfor har robotterne været den rigtige løsning for os på flere fronter, fortæller Michael Østergaard, der som bestyrelsesmedlem af Grundejerforeningen Birk Centerpark har været med til at tage beslutningen om at investere i den nye robotløsning.

Til at projektere robotløsningen har Michael Østergaard fået hjælp af Kjeld Risom, der er direktør i have- og ejendomsservicevirksomheden KASVI ApS. Kjeld Risom og hans mandskab har vedligeholdt udearealerne i Den Hvide By i en årrække. Men KASVI kommer ikke kun for at klippe hæk og tømme skraldespande – Kjeld Risom er også blevet en værdifuld rådgiver i forhold til bæredygtig udvikling af udearealerne.

Bæredygtighed er blevet nøgleordet for vores forretning. Både i forhold til at vinde nye kunder – men i særdeleshed også i forhold til at fastholde og udvikle samarbejdet med vores eksisterende.

- Der er stor bevågenhed omkring bæredygtighed blandt grundejerforeningens virksomheder og institutioner. Derfor er vi løbende i dialog med KASVI om bæredygtig optimering.
Kjelds helhedsorienterede rådgivning har været en stor hjælp i forhold til at få robotterne ud og køre på en intelligent måde, fortæller Michael Østergaard.

KASVI har også hjulpet Grundejerforeningen Birk Centerpark med at udvikle biodiversiteten. Fx har KASVI omdannet diger med buskadser til smukke blomsterarealer, der sikrer et mere mangfoldigt insektliv.

En grøn profil

Selvom bæredygtige løsninger inden for have- og ejendomsservice ofte er mindre rentable, så betaler de sig på den lange bane for KASVI. Herning-virksomheden sætter nemlig en ære i at skubbe miljøet i den rigtige retning og hjælpe kunderne med på den bæredygtige bølge.

- Bæredygtighed er blevet nøgleordet for vores forretning. Både i forhold til at vinde nye kunder – men i særdeleshed også i forhold til at fastholde og udvikle samarbejdet med vores eksisterende. Der er flere aspekter i det, og de opvejer, at bæredygtige services ofte er dyrere at tilbyde. Fx muliggør robotterne, at vi kan hjælpe endnu flere virksomheder, med de ressourcer, vi har til rådighed.

Netop mandskab skulle dog ikke blive noget problem lige foreløbig. Kjeld har netop underskrevet aftalen om en sammenlægning mellem KASVI og Jens Erik Haunstrups Anlægsgartnervirksomhed. Det løfter KASVI fra 9 til 14 medarbejdere, og hjælper virksomheden med at stå stærkere i markedet – særligt i Herning, hvor Jens Erik Haunstrup har drevet firma i over 40 år. •