Stibo Complete // Notion. Foto: Inhouse Studios

Point of Sale vinder frem: Kunderne vil have en oplevelse i butikkerne

Kæmpebannere, vinduesudsmykning, butiksskilte, podier og figurskårede skilte. Efterspørgslen efter marketingmateriale i butikkerne vinder mere og mere frem. I Nordens største grafiske supermarked, Stibo Complete, mærker de efterspørgslen og skruer op for produktionen.

De kalder det storformat hos Stibo Complete. For lægmand kan det bedst forklares som ’alle former for tryk i forskellige størrelser’ – og i virkeligheden er det kun fantasien, der sætter grænser for, hvad der kan printes i storformat. Så forestil dig facadebannere, folier til vinduer, store bogstaver og figurskårede skilte, gulvfolier, loftskilte og så videre. Hos Stibo Complete i Horsens er de specialister i at levere netop den slags marketingmateriale.

»Vi er rigtig gode til at finde de løsninger for vores kunder, der hvor det giver størst effekt, og så er vi unikke, fordi vi kan tilbyde hele paletten af tryk – lige fra tilbudsaviser og kataloger til storformat. Vi er Nordens største grafiske supermarked, fordi vi tilbyder så bredt et udvalg af tryksager og markedsføringsmateriale. Det er der ingen andre, der gør,« fortæller Ditte Wandahl Nielsen, Account Manager LFP & Marketing hos Stibo Complete.

Ditte Wandahl Nielsen, Account Manager LFP & Marketing hos Stibo Complete. Foto: Inhouse Studio
Ditte Wandahl Nielsen, Account Manager LFP & Marketing hos
Stibo Complete. Foto: Inhouse studios

Forbrugerne vil have oplevelser

Retailbranchen har de seneste fem år haft en stigende efterspørgsel efter såkaldt POS-materiale - Point of Sale-produkter – hvis formål er at få forbrugerne til at stoppe op og i sidste ende købe noget mere. Efterspørgslen er særligt steget efter corona-nedlukningerne, fordi forbrugerne er begyndt at forvente mere af deres indkøbsture, fortæller Ditte Wandahl Nielsen.

Forbrugerne vil have en oplevelse, når de går ud i butikkerne. De forventer mere i dag – de vil have noget spændende og inspirerende. Noget blikfang. Noget lækkert. Derfor er storformat blevet mere og mere vigtigt for butikkerne.

»Forbrugerne vil have en oplevelse, når de går ud i butikkerne. De forventer mere i dag – de vil have noget spændende og inspirerende. Noget blikfang. Noget lækkert. Derfor er storformat blevet mere og mere vigtigt for butikkerne,« fortæller hun og tilføjer, at den øgede onlinehandel også har haft betydning for, hvad forbrugerne vil have, når de tager ud og shopper.

»Når forbrugerne går ind i en butik, vil de have mere service. Det er vigtigt med den personlige betjening, for forbrugeren vil gerne have sparring og nogen, der kan fortælle, hvorfor man skal købe det ene produkt frem for det andet. Så kunderne har brug for inspirationen. Her kan et stort banner, skilte, folie på vinduet eller en papfigur være forskellen på, om kunderne træder ind i butikken eller bliver ude.«

Genbrugsplast bliver til stofbannere

Udover den stigende interesse for storformat oplever Stibo Complete også, at flere kunder efterspørger miljøgodkendte materialer. Derfor tilbyder de i dag blandt andet PVC-fri folie og tryk på FSC-certificeret materiale.

»Vi er super gode til at finde miljørigtige løsninger. Der findes mange materialer, der er FSC certificeret og som både kan bruges indendørs og udendørs. Vi kan også levere stofbannere lavet af genbrugsplast. Nogle gange kan vi endda lave en billigere løsning med det miljørigtige materiale,« fortæller Ditte Wandahl Nielsen, der garanterer, at uanset hvilke ønsker, man har til et storformat-udtryk, så kan Stibo Complete bidrage til, at det ønske går i opfyldelse.

Vi er rigtig mange dygtige mennesker med stort branchekendskab og mange års erfaring. Vi rådgiver altid vores kunder, så de ender ud med det rigtige produkt og den helt rigtige løsning.

»Vi er rigtig mange dygtige mennesker med stort branchekendskab og mange års erfaring. Vi rådgiver altid vores kunder, så de ender ud med det rigtige produkt og den helt rigtige løsning. Det kan være alt fra holdbarhed, levetid og hvilke overflader, deres kampagnematerialer skal sidde på. Desuden hjælper vi gerne med udvikling og idé til større opgaver, så de får bedst mulig succes i butikkerne,« lyder det fra Ditte Wandahl Nielsen.

Fra produktion til levering i hele verden

»Med vores marketingportal har vi gjort kampagnestyring nemmere for marketingafdelingen hos vores kunder. Først og fremmest sikrer en marketingportal, at kunderne sparer en masse tid, får brandstyring og en ensartethed i deres butikker, samt butikkerne får mulighed for at tilpasse mængden til netop deres behov. Marketingportalen fungerer samtidig som et inspirationskatalog for butikkerne.«

Efter valg af kampagnemateriale samler Stibo Complete ordren, printer og pakker de unikke marketingpakker. Nemt, hurtigt og bekvemt.

»Når vi modtager ordrer, for eksempel fra marketingportalerne, har vi en stor pakkeafdeling, som kun håndterer vores kampagnepakker. Det kan være alt fra butiksskilte til folie, som printes i mange sprogvarianter og herefter skal sorteres, pakkes og distribueres til hele verden. Det kræver en vis rutine at håndtere det hver dag, og vi har heldigvis nogle rigtig dygtige kollegaer, som klarer det til UG,« siger Ditte Wandahl Nielsen.

Udover pakning af kampagner samt distribuering tilbyder Stibo Complete også lagerhotel for opbevaring af kundernes markedsføringsmaterialer.