NOTION COWORKIT

Lokal IT-hjælp bliver igen den bedste – nu skal du ikke være et nummer i køen

Mange små og mellemstore virksomheder har følt sig ubetydelige som kunder hos store IT-selskaber. Derfor er 40 mindre IT-selskaber gået sammen i et landsdækkende partnerskab. Her kombinerer de fordelene fra en stor organisation med de lokale relationer. 

Bliver du også rundtosset, når snakken går om cyber-sikkerhed, cloud-løsninger og valget af den perfekte maskine til din nye medarbejder? Så kan det være hårdt at vente i lange telefonkøer for at få fat i en medarbejder. Især når vedkommende kender til IT, men sjældent forstår din virksomhed og dens behov. 

Nu er den bedste hjælp ikke langt væk. I mange år har IT-branchen været præget af opkøb, som har samlet mindre IT-virksomheder i Danmarks største byer. Det giver mening for de udenlandske ejere og for Danmarks største selskaber. De har tit selv IT-professionelle ansat og kan derfor nøjes med fjernsupport fra eksperter. Men for små og mellemstore virksomheder er det typisk meget vigtigere at have den bedste IT-hjælp helt tæt på. 

»Når din kontaktperson hele tiden skifter, skal du starte forfra med at forklare dine behov, hver gang du har brug for hjælp. Vores mål er at strukturere en ustruktureret branche og sikre den gode kontinuitet, som virksomhederne har brug for,« forklarer Niels Laulund, direktør i Coworkit, der er Danmarks største netværk af lokale IT-leverandører. 

En af Coworkits kunder – en virksomhed med 130 ansatte – fik ny kontaktperson hos sin IT-leverandør hvert år i 11 år, indtil det omsider blev for meget. Løsningen blev et skift til den lokale partner i Coworkit, som selv er en lille virksomhed og derfor går op i at holde den personlige kontakt med kunderne. 

»Partnere som CYANIT, JAMA-IT og CLARUS ved, hvor du gerne vil hen med din forretning, så de kan være på forkant og sikre, at du har den kapacitet, du har brug for. Og de smutter ingen steder, for det er deres egne forretninger, du handler med,« siger Niels Laulund. 

Konsolideringen gør IT-branchen for stor til de små og mellemstore virksomheder. Vi er modstykket, som sikrer kort afstand mellem kunder og IT-leverandører.

NOTION COWORKIT

Ingen IT-ekspert er bedst alene 

Mens der ikke ændres på de personlige relationer mellem den lokale IT-ekspert og hans kunder, bidrager de andre eksperter i Coworkit med hver deres ekspertise, som umuligt kan rummes i den enkelte virksomhed. 

Coworkit har samlet en oversigt over de 160 medarbejderes spidskompetencer i en intern database, så det altid står klart, hvem man skal gå til for at få den bedste hjælp. 

»Geografien er et vigtigt konkurrenceparameter for os. Det giver stor værdi, at din IT-mand kan komme forbi dagen efter. Men vi giver også vores kunder den største fordel, som de store virksomheder kan give dem: Specialister, som følger med i udviklingen af de enkelte løsninger,« siger Niels Laulund. 

Kunderne kan altså godt opleve, at en IT-ekspert kommer fra en anden del af landet for at hjælpe deres lokale IT-mand med at finde den bedste løsning. På den måde er kontaktpersonen altid den samme, mens løsningen altid er perfekt tilpasset kundens behov og helt up to date. 

Du kan finde mere om emner som IT-sikkerhed, Microsoft Teams, datanedbrud med videre på coworkit.dk.