Odin Teatret

Kunsten at tiltrække og udvikle talenter

Den nye teaterleder på Nordisk Teaterlaboratorium – Odin Teatret ser store fællestræk mellem kommercielle virksomheder og det verdensberømte teater. Behovet for at udvikle og fastholde talenter er præcist det samme. En disciplin teatret med succes har dyrket siden 1966 i Holstebro.

Nordisk Teaterlaboratorium – Odin Teatret er noget helt for sig selv. Det ligner ikke andre teatre. Skuespillerne kommer fra hele verden, og mange vil give deres højre arm og inderste sjæl for at få mulighed for at slå sig ned i Holstebro og blive en del af miljøet, hvor de lærer at mestre skuespilkunsten til perfektion.

Teatret omsætter for 16 millioner kroner om året. Og ret usædvanligt for egnsteatre financierer teatret selv næsten halvdelen af beløbet gennem salg af forestillinger, masterclasses og workshops over hele verden. Aktuelt med millionprojekter i både Sydkorea og Grønland.

- Vi har en fantastisk forretningsmodel, siger Per Kap Bech Jensen, der tiltrådte som teaterleder for Nordisk Teaterlaboratorium – Odin Teatret i 2021, hvor han afløste teaterets grundlægger og mangeårige leder Eugenio Barba.

Forretningsmodellen er noget særligt, fordi den bygger på mange års perfektion og aktuelt 53 faste medarbejdere, der er så meget hjemme i stoffet, at de kan tilpasse det til behovene rundt om i verden, hvor de samtidig evner at inddrage de lokale i kulturelle byttehandler, uanset om de arbejder i Honduras, Hong Kong eller Holstebro.

Samhørighed

- Vores forestillinger passer bedst til omkring 100 tilskuere. For scenekunsten virker bedst, når man er helt tæt på, siger Per Kap Bech Jensen.

Og det at være tæt på hinanden er et nøgleord. Det er samhørighed, der driver både den kunstneriske udfoldelse og forretningen. Og her ser Per Kap Bech Jensen store parraller til enhver virksomhed.

For samhørigheden, det at være fælles om et projekt og bidrage ikke bare det bedste, men det allerbedste man kan, er det grundlæggende DNA i alle succesfulde virksomheder.

På Odin Teatret er det ikke store lønninger, afspadsering af overtid og wellness i arbejdstiden, der tiltrækker talenterne. Måske nærmest tværtimod.

For mig handler lederskabet om at forstå mennesker og facilitere processer mod fælles mål. Vi ønsker sammen at præstere det ypperste, og vi tør udfordre hinanden.

På teatret får alle samme løn, der ikke vil være at finde i toppen af nogen som helst lønstatistikker. Der er liv i huset fra tidlig morgen til sen aften, og wellnessen består i, at alle hjælper med rengøringen og vedligeholdelsen af de efterhånden gamle bygninger.

Alligevel bliver mange på teatret år efter år efter år. Uden at gå i stå men i stadig bevægelse og nysgerrighed efter at udforske faget og uddanne nye talenter.

- Vores værdier er sammenhold, samskabelse og fælles identitet. Nogen har været her i 56 år, siger Per Kap Bech Jensen.

Som ny teaterleder ved han, at det er store sandaler, han skal udfylde efter Eugenio Barba. Men han gør det med ro i maven og ydmyghed, for han er langt fra alene, netop fordi værdigrundlaget på stedet er så tydeligt og indarbejdet i hverdagen.

- Det betyder selvfølgelig ikke, at vi er enige om alt. Vi kan godt have lange diskussioner, og der er også brug for nogle gange at skære igennem og konkludere, siger Per Kap Bech Jensen og tilføjer, at det gør han gerne, når det kræves.

- Men min opgave som leder er først og fremmest at have forståelse for den enkelte på holdet. Det er ikke funktioner, vi ansætter. Det er mennesker. For mig handler lederskabet om at forstå mennesker og facilitere processer mod fælles mål. Vi ønsker sammen at præstere det ypperste, og vi tør udfordre hinanden. Vi må aldrig blive til et teatermuseum, men skal fortsat tiltrække unge talentfulde kunstnere til et internationalt vibrerende miljø. Så lykkes vi, siger han.

Refleksion er værdifuld

Selv kom Per Kap Bech Jensen til teatret første gang i 2003, hvor han var på feltstudie som studerende på dramaturgistudiet på Aarhus Universitet. Han var nysgerrig på det berømte teater i Holstebro og nysgerrigheden blev med årene til samhørighed.

I dag ved han, at teater ikke bare er teater, men også en virksomhed, der kræver fokus som sådan. Mange ser måske kunst og kultur som en modsætning til kommercielle virksomheder. Men ikke Per Kap Jensen Bech.

- Kunsten og kulturen får os til at reflektere over vores liv med hinanden, og den refleksion har alle brug for, siger han.

Refleksionen er værdifuld. Både for virksomheder og de mennesker, der udgør den.

 

Det stod ikke skrevet i stjernerne, at Per skulle være teaterleder

Efterladt på et børnehjem i Korea, adopteret til Mors og med en matematisk studentereksamen og dramaturgi som tredjeprioritet kunne den nye leder være endt alle andre steder end et teater i Holstebro.

I 1981 blev Kap Young Choung født i det sydligste Sydkorea. Han blev efterladt på et børnehjem, adopteret af en dansk familie på Mors og voksede op som Per Bech Jensen i en helt almindelig familie, hvor hans danske mor arbejdede i en bank og faren på et slagteri.

På Morsø Gymnasium tog Per en matematisk studentereksamen, og da han senere skulle vælge videregående uddannelse, havde han statskundskab, etnografi og dramaturgi på ønskelisten.

På gymnasiet var han grebet af teater, men var ikke vild med de dramaturger, han havde mødt til da. Derfor var dramaturgi kun tredje prioritet.

Efter gymnasiet arbejdede han otte måneder som militærnægter på teatret Svalegangen i Aarhus, og det blev måske det, der beseglede hans skæbne. Per blev mere og mere fascineret af teatrets muligheder for at arbejde med identitet, og da han mødte Nordisk Teaterlaboratorium – Odin Teatret første gang i 2003 under et feltstudie, faldt endnu mere i hak i den nu 22-årige unge mand med en form for rødder i både Korea og Danmark.

- Nordisk Teaterlaboratorium – Odin Teatret har altid arbejdet med at give stemme til minoriteter og været en lysende fakkel for udsatte mennesker, siger Per Kap Bech Jensen, der selv har skullet finde sin vej gennem livet, fordi intet var givet på forhånd.

Heller ikke rollen på teatret. Samtidig med studiet etablerede han sig med en enkeltmandsvirksomhed, Spontant, der faciliterede forskellige former for kreativ produktion, og han var også omkring DSI Swinging Europe, Altamira Studio Teater og det internationale teaterinstitut Dansk ITI inden Nordisk Teaterlaboratorium og Odin Teatret blev den faste base toppet med en teaterlederstilling.

Fast base men aldrig lukket boble. Det ligger dybt i teatrets DNA at involvere sig både lokalt og internationalt. At være i spidsen for netop det, ligner det helt rigtige for Per Kap Bech Jensen, der altid har søgt udad, når han har set indad for at finde svar på de vigtigste spørgsmål i livet. •