midtjyllands-lufthavn

Midtjyllands Lufthavn vil være Danmarks grønneste

Lufthavnen vil være showcase for lufthavne over hele verden og vise vejen til fuld grøn omstilling.

Ambitionerne i Midtjyllands Lufthavn i Karup er ikke alene grønne. De er også skyhøje.

Efter en lammende krise for luftfarten over hele verden, er der nu igen ved at komme luft under vingerne i branchen. Og lufthavnsdirektør i Midtjyllands Lufthavn, Frans Bjørn-Thygesen, ser mere lyst på fremtiden end længe.

Han er ikke i tvivl om, at krisen har skubbet branchen i retning af et paradigmeskifte, hvor det er blevet en selvfølge at tænke grønt og bæredygtigt. Og den relativt lille lufthavn i Karup ser sig selv som en helt naturlig spydspids for arbejdet, der ikke blev mindre aktuelt efter statsminister Mette Frederiksens seneste nytårstale. Her slog hun fast, at Danmark skal have sin første 100 procent grønne indenrigsrute i 2025, og at alt indenrigsflyvning skal være grøn og 100 procent bæredygtig i 2030.

100 procent grøn

- Det vil være helt oplagt, at Midtjyllands Lufthavn bliver showcase som ikke bare Danmarks men måske også verdens første 100 procent grønne lufthavn. Vi har en størrelse, hvor vi ikke alene kan flyve 100 procent bæredygtigt. Vi kan også omstille hele lufthavnen inklusive tankanlæg, flycargo og alle servicefaciliteter til at være grønne. Den omstilling kan vi foretage  meget hurtigere end de lidt større lufthavne i Danmark, siger Frans Bjørn-Thygesen.

Hertil kommer, at Midtjyllands Lufthavn er ejet af ni midt- og vestjyske kommuner, der alle har et erhvervsliv, hvor der er fuldt tryk på produktion af grøn energi og udvikling af grønne og bæredygtige løsninger. Det betyder, at energi og brændstof til både fly og service kan komme fra lokale vindmøller, solceller og grøn brint kombineret med lokalt produceret biomasse og biogas.

- Grøn omstilling med energi, der skal transporteres over store afstande, kan miste meget af det grønne undervejs, siger Frans Bjørn-Thygesen og tilføjer, at Midt- og Vestjylland har masser af videnstunge virksomheder, der kan spille med i udviklingen af lufthavnens 100 procent grønne ambitioner.

- Vi vil gerne være first mover på området, siger han.

Det vil være helt oplagt at Midtjyllands Lufthavn bliver showcase som ikke bare Danmarks men måske også verdens første 100 procent grønne lufthavn.

Allerede i gang

Og lufthavnen i Karup har allerede være i gang med den grønne omstilling gennem flere år. Fx kompenserer flyselskabet DAT, der flyver indenrigs fra Karup, allerede nu mere end 100 procent CO2 neutralt gennem opkøb af CO2 kvoter og yderligere 110 procent ved køb af genplantet skov, der lagrer CO2 i de nye træer.

- Fremover kommer vi til at se 100 procent grønt brændstof, og vi kommer til at optimere flyvningerne, så der bliver mindst mulig spild, fx i form af færre mellemlandinger undervejs. Det kunne for eksempel være med flere faste ruter, hvor man ikke flyver store omveje for at skifte fly undervejs. Det er en spændende fremtid med masser af nye muligheder, vi går i møde, siger Frans Bjørn-Thygesen.

Lufthavnen i Karup har også planer om udvidelse. Nye faciliteter til cargo ad luftvejen er allerede taget i brug, og en ny hangar til stationære fly er allerede på tegnebrættet.

Helt nye muligheder for transport af cargo fra Karup

Indtil nu har virksomheder kun kunnet sende små forsendelser som JetPak fra lufthavnen i Karup. Men det er nu fortid. En helt ny security røntgenscanner til cargo er netop taget i brug. Det betyder, at hele paller med gods kan blive sikkerhedsscannet på én gang og hurtigt komme ud i verden.

Lufthavnsdirektør Frans Bjørn-Thygesen ser store perspektiver i den nye scanner.

- Hvis Midt- og Vestjyske virksomheder i dag skal sende paller som luftfragt, ender de ofte i lang tid på landevejen og i en flaskehals i en større lufthavn. Her fra Karup kan vi hurtigt og effektivt få lasten ud i verden, siger Frans Bjørn-Thygesen.

Ikke alene er det hurtigt at få cargo af sted fra Midtjyllands Lufthavn. Lufthavnen bliver også mere og mere grøn, så lufttransport kan hurtigt blive til en af de mere bæredygtige transportformer, ikke blot for rejsende men også for cargo til og fra Midtog Vestjylland, der er Danmarks mest eksporterende område. •