NOTION Ey

Internationale EY engagerer sig lokalt

Der er mange dygtige revisorer, der kan sætte et regnskab rigtigt op, men den rette rådgivning er det ikke alle, der kan give. På Holmboes Allé 12 i Horsens gør EY en dyd ud af at samle det rette team til kunden, så rådgivningen sidder lige i skabet – hver gang.

»Den gode rådgivning kommer ikke, hvis revisoren kun er en mailadresse, der popper op en gang om året,« lyder det nærmest filosofisk fra Uffe Black Jensen, der er kontorleder hos EY i Horsens. For ham er relationen til kunden altafgørende. 

»Vi interesserer os for vores kunder og sørger for at have fingeren på pulsen, så vi ved, hvad de foretager sig, og hvor de er på vej hen. Hvis man ikke har en oprigtig interesse for kunden, får man ikke stillet de vigtige spørgsmål, og så bliver det ikke god rådgivning,« siger han. 

Derfor har EY i Horsens fyldt huset op med engagerede og kompetente kræfter, der både har styr på matematik og kommunikation. I sammensatte teams løfter de gang på gang revisions- og konsulentbehovet hos de horsensianske virksomheder. 

»Der findes ikke noget mere tilfredsstillende, end når vi – rådgivere og kunde – kommer i mål med en stor opgave, og de fælles ønsker bliver indfriet,« siger Uffe Black Jensen. 

Mennesket bag virksomheden 

EY engagerer sig i lokallivet i Horsens, hvorfor de også spiller en aktiv rolle i byens centrale erhvervsnetværk. Et af de nyeste EY-ansigter, man blandt andet kan støde på i AC Horsens' Handelsnetværk, er Peter Ørsøe. Han har tidligere arbejdet for EY i Kolding og Aarhus og har siden august i år taget sine kompetencer med sig til Horsens. 

»Jeg valgte Horsens, fordi kontoret er lokalt forankret og har dybe rødder i de små og mellemstore virksomheder, som jeg elsker at arbejde med. Jeg vil gerne være en synlig revisor og rådgiver, og jeg har et naturligt gen for at være opsøgende i min tilgang til kunden, så jeg lærer vedkommende at kende på et personligt plan. De skal vide, at de altid kan ringe til Peter, hvis de har brug for rådgivning eller sparring,« siger han. 

Størstedelen af EY’s kunder i Horsens er ejerledede virksomheder. 

»Jeg vil forstå mennesket bagved virksomheden, fordi jeg ved, at enhver beslutning, der træffes, kommer til at få konsekvenser for ejeren. Jeg ser det som min pligt at holde kontakten. For nylig advarede jeg sågar en kunde om, at han godt kunne forberede sig på, at jeg vil ringe en del – ikke bare som revisor, men også når jeg får en god idé, som vil være fordelagtig for ham at høre om. Det syntes han kun var forfriskende,« griner Peter Ørsøe. 

NOTION Ey

 

Mere end et omvandrende regneark 

Med en alder på 23 år har Oliver Quist Olesen lange udsigter til at blive alderspræsident. Han er en af de yngste på teamet og har været ved EY i Horsens, siden han for fire år siden blev shanghajet ind som trainee. EY fik øjnene op for den unge begavelse, da han brillerede i EY’s ’Young Talent’-workshop, hvor unge, lovende studerende får mulighed for at prøve kræfter med dagligdagen som revisor. 

Sideløbende med sin ansættelse har han studeret HD. Han har i flere omgange været på udlån til andre kontorer i København og Malmø. 

»At være revisor er meget langt fra det billede af et omvandrende regneark, der sidder bag en skærm med slukket lys, som mange har. Meget af arbejdet foregår i virkeligheden i mødet og samarbejdet med kunden,« siger han. 

Det er atypisk, at en medarbejder med Oliver Quist Olesens anciennitet har sine egne kunder, men han har opsøgt ansvaret og vist, at han kan bære det, og så er tiden ikke nødvendigvis en begrænsning. 

»Jeg står for den daglige kontakt med mange små kunder. Det er fedt at have fingeren på pulsen selv fremfor altid at få noget overleveret af en overordnet. Så kan man bedre forstå kunden og finde de rigtige løsninger.« 

Man kunne måske tro, at nogle vil forholde sig en smule skeptisk, når der tropper en frisk 23-årig gut op for at give økonomisk rådgivning, men det har der ikke været noget af.

»Selvfølgelig vil jeg – ligesom alle andre revisorer – komme ud for en opgave, som jeg er i tvivl om, hvordan jeg løser bedst. Da er jeg ikke bange for at bruge mine dygtige kollegaer til sparring. Jeg tror, det giver respekt og tillid at vise kunden, at man kender sine egne begrænsninger og vil kunden det bedste,« siger han. 

Tillid og fortrolighed 

Det er alfa og omega, at kunden får det rette team tilkoblet. Alle rådgiverne er dygtige, men nogle personligheder passer bedre sammen end andre. Når en ny kunde skal have bygget det ideelle team op omkring sig, så er det ressource manager Marie Smed Kragh, der strikker kompetencerne sammen. 

»Et team kan bestå af alt mellem 2 og 20 dygtige rådgivere, alt efter hvad kundens behov er. Nye samarbejder starter som oftest med en personlig samtale, og på baggrund af den sammensætter vi det rigtige team af rådgivere. Det er nødvendigt, at der er en god kemi. Økonomi kan nemlig være et ømtåleligt emne, og derfor er det vigtigt med tillid og fortrolighed mellem kunde og rådgiver,« siger hun. 

I og med at EY både er en lokal og international revisions-og konsulentvirksomhed har EY i Horsens mulighed for at hente kompetent arbejdskraft ind for at løfte et ekstra læs, når det er nødvendigt. Her fører Marie Smed Kragh hånden, når det store puslespil skal lægges. 

»EY’s størrelse betyder, at vi har enorme muligheder for vidensdeling. Samtidig betyder det, at vi her i Horsens kan håndtere virksomheder af alle typer og størrelser og sikre, at arbejdet er færdigt til tiden. Samarbejdet på tværs af landet betyder samtidigt, at vi har mulighed for at udlåne vores helt unge revisorer ud til andre kontorer, da det er meget lærerigt for dem at forstå, hvordan andre løser opgaver, der ligner vores. Så kommer de også tilbage med nogle tips og tricks til os, der har været her lidt længere,« afslutter hun.