Kongsby Rekruttering // Notion. Foto: Inhouse studios

Hos rekrutteringsvirksomheden Kongsby finder de ikke den bedste kandidat. De finder den rigtige

Personlige værdier, langvarige relationer og god karma er afgørende for rekrutteringsvirksomheden Kongsby, når de matcher virksomheder med egnede kandidater.

Det går godt for rekrutteringsvirksomheden Kongsby og indehaver Jesper Rye Kongstad Larsen. Siden opstarten i 2019 har han været i fuld gang med at matche virksomheder med de helt rigtige kandidater, og 1. november byder han velkommen til en ny kollega, der også skal arbejde med rekruttering.

»Det går rigtig fint. Vi vil ikke være landsdækkende, og vi har ingen vækstambitioner om at være landsdækkende. Vi tror på, at når man er lille, så er man også hurtig til at rykke, så det passer os ganske fint at være, hvor vi er,« fortæller Jesper fra sit kontor på Gotlandsvej i Horsens.

Det bedste match

Herfra hjælper han virksomheder med at »finde folk til jobs, ikke jobs til folk,« som han selv udtrykker det. I virkeligheden er det mere passende at sige, at han finder det bedste match mellem en virksomhed og en egnet kandidat.

Jeg plejer at sige til kunderne, at de ikke leder efter den bedste kandidat. De leder efter den rigtige. Det betyder, at de måske ikke altid skal have den smarteste eller hurtigste indenfor deres felt. De skal i stedet have fokus på, at kandidaten passer ind i virksomheden.

»Jeg plejer at sige til kunderne, at de ikke leder efter den bedste kandidat. De leder efter den rigtige. Det betyder, at de måske ikke altid skal have den smarteste eller hurtigste indenfor deres felt. De skal i stedet have fokus på, at kandidaten passer ind i virksomheden,« fortæller Jesper.

Hellere langvarig relation end enkelt opgave

Hvordan finder man så ud af, om man har fundet det rigtige match? Ifølge Jesper handler det om personlige værdier og en rekrutteringsproces, der er målrettet den enkelte virksomhed.

Kongsby Rekruttering // Notion. Foto: Inhouse studios
34-årige Jesper Rye Kongstad Larsen startede rekrutteringsvirksomheden Kongsby 2019. Han har fokus karma og det gode match, når han rekrutterer medarbejdere til virksomheder. Foto: Inhouse studios


»Vores måde at arbejde på og vores fokus på menneskelige værdier ændrer sig ikke. Men nogle gange skal processen målrettes den enkelte virksomhed, og det gør vi selvfølgelig,« fortæller han.

I det hele taget er det vigtigt for Kongsby at skabe langvarige relationer. Derfor tilbyder Jesper også en hurtig omgang sparring eller afklaring, hvis det behov opstår.

Det er vigtigt for os, at der er en langvarig relation frem for en enkelt opgave. Det afspejler vores værdier også: Grundighed, troværdighed, langvarige relationer og fastholdelse af de medarbejdere, vi rekrutterer til kunderne.

»Hvis en kunde har brug for sparring eller afklaring, så gør jeg det gerne uden at få en krone for det. Det er vigtigt for os, at der er en langvarig relation frem for en enkelt opgave. Det afspejler vores værdier også: Grundighed, troværdighed, langvarige relationer og fastholdelse af de medarbejdere, vi rekrutterer til kunderne.«

Giver mennesker troen på, at de kan komme videre

Rekruttering er imidlertid ikke det eneste ben, Kongsby står på. Også outplacement af opsagte medarbejdere fylder i portfolioen.

»I vores outplacementforløb hjælper vi ofte medarbejdere, der har siddet i samme stilling i måske 30 år. De skal have hjælp til at komme videre, og de skal have troen på, at de kan noget andet. Vi skal finde frem til, hvilke kompetencer de har, og hvilke kompetencer, de måske skal have bygget på. I de opgaver handler 20 procent om at skrive ansøgninger og få lavet CV og 80 procent om mennesket. Vi skal have mennesket til at tro på, at det kan komme videre. Derfor er den menneskelige værdi så vigtigt. Den kommer virkelig i spil her.«

Stolt Kongsby

Selvom Jesper foretrækker rekrutteringsopgaverne, så finder han også en stor glæde i at få opsagte medarbejdere godt videre.

»Der er en stor stolthed i de forløb. Når en opsagt medarbejder ringer og siger: »Jeg var ikke glad for at blive fyret, men nu kan jeg godt se, at det faktisk var en gave. Nu er jeg kommet videre og laver noget nyt, som jeg synes er vældig interessant.« Det er den måde, vi gør en forskel på. Og det gør mig stolt.«

Vi tror lidt på karma

Det gør også indehaveren af Kongsby stolt, når virksomheder, han tidligere har rekrutteret for, kontakter ham, når de igen skal have ansat en medarbejder.

Det sjoveste er, når kunden ringer og siger, at det gik godt sidste gang, og om ikke, vi skal prøve igen. Det er for mig at se den bedste reklame, man kan få.

»Det sjoveste er, når kunden ringer og siger, at det gik godt sidste gang, og om ikke, vi skal prøve igen. Det er for mig at se den bedste reklame, man kan få,« siger Jesper, der håber, at kendskabet til Konsby vokser stødt og roligt.

»Der er ikke så mange, der kender Kongsby endnu. Men det kommer forhåbentlig. På den måde tror vi lidt på karma. Vi tror på, at hvis vi er gode ved andre og hjælper andre i deres hårde tid, så tror vi på, det kommer godt igen. Det kan godt være, det ikke gør det til alle tider, eller at ikke alle husker os, men hvis bare to gør det, så er vi glade,« lyder det fra Jesper.