Fra ejendomsprojekter til brands

Fra ejendomsprojekter til brands

Superego er et Horsens-baseret kreativt bureau af 29 marketing-specialister, der allerhelst vil måles på den effekt, de skaber for deres kunder – både online og offline. Bureauet har en bred kundeportefølje, men antallet af kunder fra bygge- og ejendomsbranchen stiger. Og det er der en god grund til.

Det er de færreste produkter, der bliver solgt, inden de er produceret eller, som i dette tilfælde, bygget. Men den rette indpakning, i form af design, logo og formidling, kan sætte skub i salget, mens projektet stadig er på tegnebrættet. Superego samarbejder med en række ejendomsudviklere, som har set værdien i branding, som skaber efterspørgsel og salg.

»Vi har oplevet, at lejlighederne i et projekt blev solgt så hurtigt, at man kunne sætte priserne op i anden etape og tjene væsentligt mere på den enkelte bolig. Og så begynder det at give mening,« siger ejer og kreativ direktør hos Superego, Anders Juel, og smiler.

Byggeri i pæn indpakning

Det er gået godt i byggebranchen de seneste år, og det kan ses på antallet af ejendomsprojekter, der bliver opført. I flere af de større byer skyder stadigt flere monument-lignende byggerier op – som for eksempel CASA-byggeriet Geiserne på Horsens Havn. Geiserne var det første projekt, som Superego fik fornøjelsen af at udvikle navn, identitet og branding-strategi til. Siden steg efterspørgslen på lignende opgaver fra andre ejendomsudviklere.

»Det letter salgsfasen og skaber ro, når du kan skabe omsætning, allerede inden du går i jorden. Så for at minimere tomgang, klæder man byggeriet pænt på og visualiserer det, længe inden det står færdigt,« siger Anders Juel.

Sælger dem drømmen

Mange steder ligger byggerierne side om side og konkurrerer om de samme købere. Og i de tilfælde er det ikke adressen, der afgør, om det er den ene eller den anden bolig, der bliver solgt. Det er byggeriet og hele fortællingen, der omgiver det, som målgruppen køber ind i.

»Vi er eksperter i at skabe unikke universer, som den primære målgruppe kan forelske sig i. Helt konkret gør vi det ved at give byggeprojektet et navn og en kommunikativ- og visuel identitet, som målgruppen møder og genkender gennem hele markedsføringen både på tryk og online,« siger Anders Juel.

Boligsalget begynder online

De fleste begynder netop deres boligjagt online, når de klikker sig rundt på et website eller bliver ramt af en annonce på de sociale medier. Hvis førstehåndsindtrykket er godt, ender det måske med, at de tager ud og ser boligen – med mindre et andet projekt stjæler opmærksomheden, inden de når så langt.

»Det kræver indsigt i målgruppen og deres adfærd at lægge en effektfuld strategi for, hvordan projektet skal markedsføres – og hvad der skal spilles på, så det skiller sig ud,« siger Anders Juel.

Hos Superego har de desuden stor erfaring med at udvikle websites og online værktøjer, som målgruppen kan interagere med. Til bygge- og ejendomsbranchen tilbyder de en boligvælger, som er et interaktivt digitalt værktøj, der visualiserer og giver overblik over boligerne i en ejendom, så brugeren kan se om en bolig er ledig, reserveret eller solgt. Det er også muligt at klikke sig ind til plantegninger og prisoversigter.

»Når vi får brugeren til at interagere med et ejendoms­projekt, som man gør med vores boligvælger, så er vi allerede et skridt nærmere salget – fordi det sætter gang i en proces, hvor vi tvinger brugeren til at tage stilling og lege med tanken om, hvilken lejlighed i et projektbyggeri, som opfylder drømmene,« siger Anders Juel.