Watery // Notion

Daniel har været tæt på at lukke Watery flere gange

Der er et stort pres forbundet med at være iværksætter. Daniel Johannesen har haft mange søvnløse nætter over kontrakter, store indkøb og de nye investorer fra Løvens Hule.

19-årige Daniel Johannesen har tænkt på at lukke sin webshop Watery bare for at få fred. De seneste to år har forretningen haft stor vækst, og det har givet meget mere juridisk arbejde, end han havde forventet. I efteråret 2018 fik han Jesper Buch og Christian Stadil som investorer.

»Det er et kæmpe pres, som er svært at leve med for mig. Vi vil gerne hurtigt i gang med samarbejdet, men vi er blevet forsinkede af en masse arbejde med advokater og kontrakter,« siger han.

Daniel Johannesen ærger sig over, at han ikke ventede fire måneder med at stifte Watery. Dengang var han 17 år og fik afslag fra staten på to ansøgninger om dispensation til at få et CVR-nummer. Hans ambition var at have prismatch og live chat mellem kl. 9 og 21. Det var uforeneligt med at gå på HHX, lød det.

»Jeg havde allerede købt en webshop og de første varer og jeg ville ikke gå glip af julehandlen. Så min far oprettede Watery som sin egen enkeltmandsvirksomhed. Det kan jeg godt fortryde,«  siger han.

27. december 2018 blev Watery endelig Daniel Johannesens egen forretning i juridisk forstand. Overdragelsen tog over halvandet år på grund af den konstante vækst i Watery.

Watery skal være sit eget brand

Daniel Johannesens mål med Watery er at blive den største webshop inden for svømmeudstyr i hele Norden. I øjeblikket sælger han udstyr fra etablerede producenter. Men avancen er ikke høj nok, og derfor skal de nye investorer hjælpe med at få gang i en private label-kollektion.

»Og så skal de hjælpe mig med at tænke større. Jeg vil lære så meget som muligt af dem, så jeg både kan bruge det i Watery og i et endnu større projekt om mange år,« siger han.

Den unge iværksætter har tidligere importeret mobilholdere fra USA og drevet en hjemmeside med anmeldelse af svømmeprodukter, som sendte trafik gennem affiliate links til hans nuværende konkurrenter. Derfor kan han få meget ud af de erfarne investorer. Når deres underskrifter ellers kommer på plads.

Ikke længere ham svømmefyren

Tankerne om at lukke Watery er i dag fordrevet. Daniel Johannesen har så meget fokus på sin webshop, at han hverken finder tid til at svømme regelmæssigt eller ser nok til sine forældre. Waterys nye lokaler ligger på Ove Jensens Allé i Horsens – dør om dør med vækstvirksomheder som Hybel, Nortvig og Depeche & Co. 

Daniel Johannesen bruger mellem 80 og 90 timer om ugen på virksomheden og har en madras i skabet, så han kan overnatte i kontoret efter de længste dage. Hans fokus er flyttet fra at spise, sove og træne til sin elitesport. Men ønsket om at være den bedste lever stadig i ham.

Watery er en stor succes for mig, når vi er Nordens største. Det kan jeg ikke nå på 37 timer, og det har været angstprovokerende for mig at jeg skulle vælge svømningen fra.

»Watery er en stor succes for mig, når vi er Nordens største. Det kan jeg ikke nå på 37 timer, og det har været angstprovokerende for mig at jeg skulle vælge svømningen fra. Før var min identitet bygget op omkring svømning. Nu er jeg ham virksomhedsejeren i stedet for og svømmer kun, når jeg har lyst og tid,« siger Daniel Johannesen.

Vennerne fra svømmeklubben holder han dog fast i. De hjalp ham med at pakke den meterhøje stak af ordrer på Black Friday og var senere med til at flytte lageret fra Søndergade til de nye lokaler.

DHJ Empire

Da Daniel Johannesen var barn, ville han være overlæge ligesom sin far. Senere ville han gerne være en inspirerende topchef som Steve Jobs. I dag kan han ikke se længere end det næste mål for Watery. Men hans holding-selskab med navnet DHJ Empire antyder en forfriskende ubeskeden tilgang til forretningslivet.

»Jeg ved ikke, om jeg skal skabe et imperium. Men det er da et meget sjovt navn. Det skal i det hele taget være sjovt. Jeg vil have gode oplevelser med undervejs, for ellers kunne jeg lige så godt lave noget andet,« siger han.

Ud over at optræde i Løvens Hule har Daniel Johannesen også været den yngste iværksætter på scenen foran flere hundrede publikummer til konferencen Ehandelsdagen i 2019. Mens hans gamle studiekammerater var på dannelsesrejser i eksotiske lande, var han selv til en anden e-handelskonference i Brasilien.

I Horsens henter han inspiration fra lokale iværksættere som Michael Mortensen (grundlægger af CASA), Anders Juel (stifter og direktør i Superego) og ikke mindst webshoppen Trendhim.

»De er 45 ansatte, og det vil jeg da også gerne ramme en dag. Jeg synes bare, det er sjovt at sælge svømmeudstyr. Det er det vigtigste. Alt det andet laver jeg, fordi det er nødvendigt.«