ACH // Notion

Fodbold, forretning og fornøjelse går hånd i hånd i Horsens’ største handelsnetværk

Der er intet som fodbold, der kan samle mennesker og skabe sammenhold. Sådan er det også i AC Horsens’ handelsnetværk, hvor mere end 175 virksomheder er repræsenteret. Inddelt i fem grupper mødes medlemmerne til morgen- eller fyraftensmøder, hvor der er arrangeret virksomhedsbesøg og faglige oplæg – ligesom medlemmerne har rig mulighed for at »netværke«, sparre og styrke deres forretning.

Mange forbinder et fodboldsponsorat med bannerreklamer, LED-skærme og tryk på spillertrøjer. Men det er meget mere end det. Når du samarbejder og støtter op om AC Horsens, får du muligheden for at forene fodbold, forretning og fornøjelse.

»AC Horsens er byens hold. Når virksomhederne engagerer sig i os, er det fordi deres gule hjerter banker, men også fordi de er bevidste om den positive forskel, klubben gør for byen – og dermed også for erhvervslivet,« siger Morten Holmer, der, sammen med Tonny Witzansky, er ansvarlig for salg og marketing hos fodboldklubben AC Horsens. 

ACH // Notion

100 nye sponsorer på ét år

Nyheder fra sportens verden får dagligt spalteplads og omtale i medierne. Derfor giver det god mening, når virksomheder bliver sponsorer for at sikre sig eksponering – både lokalt, regionalt og nationalt. Alligevel er der ofte en enkelt eller to fordomme, der skal afkræftes, når Morten Holmer og Tonny Witzansky henter nye sponsorer til klubben. 

»Det er ikke alle, der tænker i sponsoraftaler, når de beslutter, hvordan de vil markedsføre deres virksomhed. Især de mindre virksomheder forestiller sig, at sponsorater er en dyr løsning. Men med priser fra 9.000 kr. kan de fleste virksomheder være med. Vi kører med forskellige sponsorpakker – men skræddersyr gerne en løsning, der giver bedst mening for den enkelte virksomhed,«
siger Tonny Witzansky og fortsætter:

»Vi satser på langvarige og gode samarbejder, derfor er det vigtigt, at vores sponsorer får mest muligt for pengene. Hele vores administration arbejder energisk for at yde god service og vores salgsteam er opmærksomme på, at sponsoraftaler bliver brugt aktivt til glæde for virksomhederne.«

De seneste års fokuserede indsats, for at få flere sponsorer med på holdet, har båret frugt. Og 2017 blev et rekordår, hvor klubben hentede hele 100 nye sponsorer. I dag har AC Horsens over 350 sponsorer i alt. 

Noget for noget

For sponsorer i AC Horsens kan et medlemskab i klubbens handelsnetværk være en del af aftalen. Men handelsnetværket er åbent for alle erhvervsdrivende – også dem, der ikke er passionerede fodboldfans.

»Vi ville hellere kalde sponsorerne for »samarbejdspartnere«, for du kommer ikke her bare for at lægge en sum penge, du får også noget med retur. Når du bliver en del af vores handelsnetværk, bliver du en del af et attraktivt fællesskab – samtidig med at du får en række fordele og unikke oplevelser, du kan aktivere til fordel for din forretning, dine medarbejdere og dine kunder. Vi optimerer hele tiden netværket og vores arrangementer, så vores sponsorer får maksimalt udbytte af sponsoratet,« siger Morten Holmer.

Iværksættere til prøvetræning

For nystartede virksomheder er udgifter til sponsorater sjældent noget, der kan prioriteres. Derfor besluttede AC Horsens’ handelsnetværk at tilbyde byens iværksættere at ansøge om ét års gratis medlemskab. Blandt ansøgerne har AC Horsens udvalgt 10 heldige. De første fem blev en del af netværket i sommer, og endnu en håndfuld er trådt ind i netværket i januar i år.

»Hele ideen med vores handelsnetværk er at skabe rammerne for sparring og relationer på tværs af brancher og virksomheder – hvilket er vigtigt for en iværksætter. Vi vil gerne være med til at bidrage til erhvervslivets udvikling i Horsens og gøre vores for at hjælpe nye virksomheder på vej,« siger Morten Holmer.

Senere på året vil det blive besluttet, om flere iværksættere skal have mulighed for at ansøge om ét års gratis medlemskab i netværket.

ACH // Notion

Gæster er velkomne

Både Morten Holmer, Tonny Witzansky og handelsnetværkets medlemmer inviterer jævnligt gæster med til møder og VIP-arrangementer. Det giver god mening, synes de, at man får lov at opleve handelsnetværket, inden man bliver betalende medlem.

»Et af vores medlemmer inviterede sin søn, der havde startet sin egen virksomhed, med til et netværksarrangement. Sønnen endte med at finde kunder gennem vores netværk – og virksomheden er stadig en del af handelsnetværket i dag,« fortæller Morten Holmer.

»Vi tilbyder potentielle sponsorer at prøve os af, inden de skriver under på en aftale. Vi har jævnligt gæster med til VIP-arrangementer i forbindelse med vores hjemmekampe. Folk er velkomne til at kontakte os, hvis de har lyst til at være gæst til en kamp eller deltage i et handelsnetværksmøde, inden de beslutter sig for et samarbejde. Vi kan ikke garantere kampenes resultater, men vi gør, hvad vi kan for at give vores gæster en god oplevelse, når de kommer her,« siger Tonny Witzansky •