En traditionel vinhandel i moderne udvikling

En traditionel vinhandel i moderne udvikling

Vinoble i Horsens er på mange måder en traditionel vin- og spiritushandel – præcis som kunderne forventer det og helst vil have det. Men for indehaver Claus Helgesen er det vigtigt, at butikken hele tiden udvikler sig og følger tendenserne i samfundet.

Notion har besøgt Claus Helgesen, som er indehaver af Vinoble på Hestedamsgade 3 i Horsens, til en snak om, hvordan god service, ekspertise, passion og modet til at tænke nyt er nøglen til forretningens succes.

Kærlige provokationer

Samtlige vægge i butikken er beklædt med gulv-til-loft reoler, hvor hylderne frister med glinsende chokoladeæsker, gavekurve i knitrende cellofanindpakning og vin- og spiritusflasker med flotte etiketter, du kan gå på opdagelse i.

»Når man besøger vores butik, skal man have indtrykket af at komme ind i en gammeldags vinhandel. Kunderne siger til os, at vi ikke må lave om på noget – og det lytter vi til – men indimellem skubber vi også gerne lidt til kundernes vaner og inspirerer dem til at prøve nye ting. De fleste synes, det er sjovt med nye smagsoplevelser,« siger Claus Helgesen.

Blandt det nye, som får mere og mere hyldeplads hos Vinoble i Horsens, fremhæver Claus Helgesen de dansk producerede vine – blandt andet fra den lokale producent Familien Gold fra Flemming, Andersen Winery og Cold Hand Winery. De to sidstnævnte har begge vundet priser for deres vine. Men også delikatesserne og de alkoholfri alternativer til vin og spiritus får mere opmærksomhed i butikken.

»Det er et udtryk for de tendenser, som florerer i samfundet. Og at flere tænker på f.eks. økologi og bæredygtighed – også når det handler om vin og delikatesser,« siger Claus Helgesen.

Slow-shopping i en travl hverdag

Men der er ét punkt, hvor Claus Helgesen og hans kunder ikke følger samfundstendensen: Nemlig når det kommer til det høje tempo, som mange mennesker lægger for dagen. I en vinhandel skal der være tid og plads til fordybelse og en god snak – i hvert fald for dem, der ønsker det. »Vores kunder er slow-shoppere – og med det mener jeg, at vores kunder kommer her for at få rådgivning og viden om produkterne. Handlen er en oplevelse i sig selv – og noget de gerne bruger lidt tid på. Og som specialhandel skal vi værne om det koncept,« siger han.

Det er et udtryk for de tendenser, som florerer i samfundet. Og at flere tænker på f.eks. økologi og bæredygtighed – også når det handler om vin og delikatesser

Sælger vin på nettet

For snart fem år siden åbnede Vinoble i Horsens sin egen web­shop. Og selvom kunderne hverken får personlig rådgivning og betjening, som når de besøger den fysiske butik, er webshoppen en naturlig del af den udvikling, som Claus Helgesen ønsker for sin forretning.

»Webshoppen er en sjov størrelse. F.eks. er top tre af de mest solgte vine på webshoppen ikke blandt vores top 15 mest solgte vine i butikken. Men med webshoppen når vi bredere ud. Vi har kunder i Storkøbenhavn og sågar i udlandet. Og så kommer vi ikke udenom, at vi kan imødekomme de af vores kunder, som finder det mest bekvemt at handle med os på nettet,« siger Claus Helgesen, der ikke er i tvivl om at kombinationen af den fysiske og den online forretning er fremtidens forretningsform – også for specialforretningerne, som ellers kan have svært ved at konkurrere.

Smagninger og egen import

Når Claus Helgesen skal pege på noget af det, der adskiller Vinoble i Horsens fra andre vinhandler, er det de mange smagninger, som Claus og hans medarbejdere afholder. Hvert år afholder de ca. 50 vin-, rom-, gin- og whiskysmagninger i et smagelokale, som ligger i forbindelse med butikslokalet og lageret.

»Det er både medlemmer af vores vinklub og erhvervskunder, vi holder smagninger for. Ofte tager vi også ud til virksomheder og laver smagninger. Det er et meget populært koncept,« fortæller Claus Helgesen.

Men også den stigende mængde af egen import gør Vinoble i Horsens til noget særligt. Både Claus Helgesen og butikkens ansatte rejser ud og smager, møder producenterne og hører historien bag. De dråber, der gør sig bedst, bliver en del af sortimentet i butikken og på webshoppen.