Løvbjerg // Notion

Den stabile vækst fortsætter i Løvbjerg-kæden

Supermarkedskæden Løvbjerg er i gang med en langsigtet modernisering af alle 15 butikker. Men der bliver ikke indført teknologi, som vil skabe afstand mellem kunde og medarbejder.

Løvbjerg-kæden blev en butik mindre ved udgangen af 2018. Løvbjerg Skanderborg kunne ikke blive en god forretning, og derfor måtte den lukke. Det var et stort tab for både medarbejdere og kunder.

Jesper Due, administrerende direktør i Løvbjerg, ville også ønske, at butikken kunne have fortsat. Men han ser reaktionerne som et tydeligt tegn på, at han og de øvrige 700 medarbejdere i kæden gør et vigtigt stykke arbejde.

»Mange kunder gav udtryk for, at det var en stor sorg for dem. De kendte personalet, og personalet kendte dem. Hvis vores koncept var ligegyldigt, ville det ikke betyde noget, at vi lukkede en butik. Stamkunderne oplever en nærhed, som de ikke kan få andre steder,« siger Jesper Due.

Den enkelte købmand i Løvbjerg har stor frihed til at sammen-sætte sit sortiment, så det passer til de lokale kunder. Og i modsætning til de fleste supermarkeder vil Løvbjerg gerne bestille en vare hjem til en enkelt kunde. Det er ikke i sig selv en god forretning, men det er den slags investeringer, Løvbjerg gør i kunderne.

Vendte minus til plus

Efter tre år med underskud stod det skidt til i Løvbjerg. Derfor var det Jesper Dues vigtigste opgave at vende om, da han blev administrerende direktør i april 2014. Siden har Løvbjerg tjent flere penge hvert år, og 2018 var ikke nogen undtagelse. Under Jesper Due er Løvbjerg vendt tilbage til den købmandstankegang, som forretningen opstod af i 1926.

»Vi er et rigtigt supermarked med en skarp prisprofil. Hver butik har sin egen slagter- og grøntafdeling. Men ellers behøver de ikke at ligne hinanden meget. De er specialiserede i deres lokale kunders behov,« siger han.

Som eksempler nævner han kædens nyrenoverede butikker på henholdsvis Trøjborg og Nykøbing Mors. Den første har flest studerende som kunder og er derfor førende i specialøl, veganske og glutenfri produkter. I Nykøbing Mors er der større efterspørgsel på store pakker kød og god mad til kæledyr.

Det er Jesper Dues mål at sikre et stort nok overskud i kæden til at give alle kædens butikker samme overhaling.

Vestegnsdreng i Gedved

Jesper Due regnede med, at han skulle være reklamemand eller revisor, da han voksede op i Albertslund og Glostrup. Det sidste, han havde forestillet sig, var at gøre karriere i detailhandlen. Men så fik han job som flaskedreng i den lokale føtex i de tidlige 90’ere.

»En dag fik jeg ansvaret for at bestille frugt og grønt, og det tændte mig helt vildt. Så jeg endte med at gå i lære,« siger han.

Den unge Jesper Due havde heller ingen planer om at flytte fra Sjælland. Men en dag blev han tilbudt arbejde i en butik i Nyborg.

»Planen var, at jeg skulle hurtigst muligt tilbage til Sjælland. Men jeg røg længere og længere vestpå. Jeg fik et barsels-vikariat i Odense, og da det var slut, blev der tilfældigvis en højere stilling ledig i nabobutikken. Så stod jeg som 20-årig og var driftschef for et kæmpe varehus i Odense,« husker han.

Efter 20 år i føtex – hvoraf de sidste otte blev brugt på føtex’ hovedkontor i Højbjerg – blev Jesper Due voldsomt tiltrukket af den flade organisation og de store muligheder i Løvbjerg. I dag bor den 42-årige vestegnsdreng i Gedved og nyder at være i en organisation med en flad struktur.

Kontant og hurtig afregning

Løvbjergs hovedkontor ligger lige ovenpå Løvbjerg-butikken i Horsens. Det giver store fordele for både ledelsen og medarbejderne i butikken. Jesper Due og de fleste af de 24 andre medarbejdere på hovedkontoret er i butikken hver dag.

»Det har kanon værdi. Hvis vi er i tvivl om noget, kan vi altid bare gå ned og spørge medarbejderne. Vi får det at vide inden for en time, hvis vi har besluttet noget, som ikke er godt for butikken. Så der er ikke noget sted, jeg hellere ville sidde,« siger Jesper Due.

Samarbejdet med de øvrige butikker går lige så hurtigt. Ofte er det Jesper Due selv, de ringer til, hvis hovedkontoret har truffet en beslutning, de ikke er enige i. Men kundernes reaktion er heller aldrig til at tage fejl af.

»Det, vi gør i dag, kan vi se i omsætningen i morgen. Jeg elsker den dynamik og det tempo i vores branche,« siger han.

Plads til at fejle

Siden Jesper Due kom til Løvbjerg, har han set en del dygtige medarbejdere søge samme vej. I større kæder er der manualer til de fleste dele af arbejdsdagen. Den slags findes ikke i Løvbjerg. Til gengæld er der plads til at fejle.

»Jeg oplever nogle superdygtige købmænd, som måske har følt sig lidt begrænsede hos deres tidligere arbejdsgiver. Den type medarbejdere kan vi tiltrække med tilbuddet om mere frihed. Jeg tror på, at de er gode til deres job, og derfor blander jeg mig ikke meget i, hvordan de udfører det,« siger Jesper Due.

Men der er også områder, hvor Løvbjerg ikke vil risikere at fejle. Den nyeste teknologi får andre supermarkeder lov til at prøve af længe før Løvbjerg. Og dele af den vil formentlig aldrig komme til kæden.

»Mange har indført selvscanningskasser. Det hænger ikke sammen med den kultur og nærhed, som vi gerne vil give kunderne. Jeg kan ikke udelukke, at vi en dag får dem til nogle af vores yngste kunder, men lige nu lader ingen til at være interesserede i det.