NOTION Business Horsens

Business Horsens: Vi skal være sammen om mere

Corona-krisen fik medlemstallet i Business Horsens til at stige og erhvervs- og forretningslivet i Horsens til at rykke tættere sammen. Nu gør erhvervsdirektør i Business Horsens Anders Killmann Petersen status, tager de gode erfaringer med sig og ser fremad.

Der skulle træffes hurtige beslutninger, da coronavirussen tvang alle til at lægge hverdagen og de vanlige arbejdsgange om. Sådan var det også for erhvervsdirektør i Business Horsens Anders Killmann Petersen, der husker, hvordan han tog en dyb indånding og bad sine 10 medarbejdere om at fortsætte arbejdet hjemmefra. Ingen vidste hvor længe, det ville vare, eller hvilke konsekvenser situationen ville få. Men for Anders Killmann Petersen stod én ting klart:

Vores opgave var blandt andet at sætte os godt ind regeringens hjælpepakker. Vi fik hurtigt overblik over mulighederne og begyndte at ringe rundt til vores medlemmer

»Vores opgave var blandt andet at sætte os godt ind regeringens hjælpepakker. Vi fik hurtigt overblik over mulighederne og begyndte at ringe rundt til vores medlemmer,« fortæller han.

700 medlemmer skulle ringes op

En stor del af medlemsvirksomhederne i Business Horsens stod med en lang række ubesvarede spørgsmål, frustrationer og bekymringer. Og for Anders Killmann Petersen, og hans medarbejdere, blev det til mange timers rådgivning og sparring over telefonen, mails og online møder.

»Det var vigtigt for os at fortælle virksomhedsejerne, at de ikke var alene – for den følelse var der mange, der stod med. Og derfor gjorde det en forskel, at vi ringede og spurgte ind til dem og hjalp dem, så godt vi kunne,« siger Anders Killmann Petersen, der også var i tæt dialog med borgmester i Horsens Peter Sørensen, der ringede for at få erhvervsdirektørens input til, hvordan Kommunen kunne gøre en forskel for de virksomheder, der var hårdest ramt af situationen.

»Betal fakturaer med det samme, fremryk investeringer og gør alt, hvad der er muligt for at holde gang i hjulene,« lød opfordringen fra Anders Killmann Petersen til borgmester Peter Sørensen.

NOTION Business Horsens

Hvordan klarede Horsens sig?

I en tid, der var præget af uvished, var det vigtigt for Business Horsens at få et objektivt overblik over situationen. Derfor sendte de en spørgeundersøgelse ud til 2396 virksomheder i Horsens Kommune, der skulle give indblik i, hvordan virksomhederne var berørt af situationen.
11 % af virksomhederne besvarede undersøgelsen. 

»Meget som forventet viste svarene os, at det gik rigtig godt for mange. Men der var også virksomheder – især de små virksomheder, der havde mistet omsætning og måtte afskedige medarbejdere,« siger Anders Killmann Petersen.

Helt præcist svarede 31 % af respondenterne, at deres omsætning var uændret, mens 56 % havde mistet omsætning. Men der var også lyspunkter blandt svarene: For 13 % af respondenterne havde øget deres omsætning i perioden.

Vi rykker tættere sammen

I krisetider rykker vi tættere sammen. I Horsens kom det blandt andet til udtryk ved, at Business Horsens fik 30-35 nye medlemmer under nedlukningen. Desuden deltog flere i Business Horsens’ online webinarer om mersalg og markedsføring og mange tog hidtil uudforskede online kanaler og platforme i brug – både i markedsføringen og den daglige kommunikation.

»Vi måtte naturligvis aflyse alle vores aktiviteter og arrangementer. Men vi var til stede og tilbød online sparring og rådgivning til virksomhederne alligevel. Når man føler sig alene, er det naturligt og fornuftigt at søge fællesskabet. Og hos os bliver virksomhederne en del af et netværk, hvor vi deler viden, hjælper, lytter og sparrer med hinanden. Det er meget værdifuldt – især i krisetider,« siger Anders Killmann Petersen.

Bedre rustet til fremtiden med ny låneportal

Den manglede omsætning, som coronavirussen var skyld i, bragte flere virksomheder i en vanskelig situation. Ordrerne i bogen forsvandt over natten, samtidig med at regeringens hjælpepakker lod vente på sig. Det fik Business Horsens til at søsætte et nyt crowdlendin-projekt, der gør det muligt for borgere, virksomheder og fonde at investere i virksomhederne i Horsens. Projektet hedder “Horsens Rykker” og er skabt for de virksomheder, der står med et akut pengebehov – og har brug for at søge om et lån til, for eksempel, at kunne betale husleje og lønninger. 

Jeg har store forventninger til projektet, for med initiativer som det her er erhvervslivet i Horsens bedre rustet til fremtiden

»Jeg har store forventninger til projektet, for med initiativer som det her er erhvervslivet i Horsens bedre rustet til fremtiden,« siger Anders Killmann Petersen.

Du kan læse mere om projektet, investere penge eller ansøge om lån på hjemmesiden horsensrykker.dk, som gik i luften 1. september i år.

NOTION Business Horsens

Ny identitet markerer nye tider i Business Horsens

Midt i oktober 2020 løfter Business Horsens sløret for organisationens nye visuelle identitet, der både byder på nye farver, et nyt logo og et nyt website.

»Vi har en lang historie i Horsens, som vi er stolte af, og som vi ønsker at bygge videre på. Men udviklingen - både i samfundet, med digitaliseringen og internt i vores organisation kræver, at vi udvikler os. Vi skal være moderne, agile og adrætte, og dét skal vores grafiske udtryk også signalere,« lyder det fra Anders Killmann Petersen.

Business Horsens’ nye identitet kommer både til at favne Business Horsens, City Horsens og evt. også fremtidige ben i organisationen.