NOTION BILLUND LUFTHAVN

Bedre infrastruktur bringer det østjyske vækstbånd tættere på Billund Lufthavn

Billund Lufthavn er en international port for turismeindustrien og erhvervslivet, men der er brug for at komme tættere på. Bedre infrastruktur til og omkring lufthavnen vil ikke kun få de østjyske vækstområder, men også resten af Danmark tættere på landets andenstørste lufthavn. 

Da corona-pandemien ramte verden, kom flyselskaberne i turbulens, og det betød, at lufthavnens destinationskort med over 100 direkte destinationer blev kraftigt reduceret. 

Men flyselskaberne tror stadig på Billund Lufthavn. Det kan administrerende direktør i Billund Lufthavn Jan Hessellund konstatere, når han kigger på de omkring 40 forbindelser, som er på vingerne igen. Og at flyselskaberne ikke tøver med at genoptage samarbejdet med Billund Lufthavn er ikke så underligt, fortæller han: 

»Vi har haft vækst de sidste 10 år, og det kommer vi til at få igen. Billund Lufthavn er en stærk lufthavn, der kan stå imod.« 

Destinationerne kommer løbende tilbage i takt med, at udenrigsministeriets rejsevejledninger åbner op for flere lande, og Billund Lufthavn arbejder allerede på at skabe vækst i de kommende år. 

NOTION BILLUND LUFTHAVN

Motorvej til Billund styrker dansk samfundsøkonomi 

I fremtiden ser Billund Lufthavn gerne, at infrastrukturen til og omkring lufthavnen bliver opgraderet, da det bl.a. vil gavne hele det østjyske erhvervsliv, turismeindustrien og dermed også dansk økonomi. 

Billund Lufthavn understøtter erhvervslivet i det innovative produktionsdanmark, som står for 40 procent af Danmarks BNP. Tilgængeligheden af en international lufthavn spiller en afgørende rolle for, at udviklingen kan fortsætte – både i erhvervslivet og i turismen. 

Ved at udvide E45 til tre spor, lave Vestvejen mellem Horsens Syd og Ølholm om til motorvej og ved at koble Billund på motorvejsnettet ved Give kommer de østjyske vækstområder – det såkaldte vækstbånd – tættere på Danmarks andenstørste lufthavn. Dermed kommer det også tættere på verden, samtidig med at det internationale erhvervsliv og potentielle turister kommer tættere på Østjylland. 

»Vi vil bringe det østjyske vækstbånd tættere på resten af verden. Vi ved, at bare få minutters besparelse i rejsetiden giver mange flere incitament til at tage rejsen. Det vil kunne mærkes på bosætning, erhvervsliv og dansk økonomi,« siger Jan Hessellund og fortsætter: 

»Det er foruden at tale om turismeindustrien. Før COVID-19 var der en tendens til, at folk søgte ud af storbyerne og i stedet valgte outdoor-ferier. Den tendens er accelereret under krisen, og den vil helt sikkert også fortsætte på den anden side. Derfor bakker vi også op om Ny Midtjysk Motorvej, der bl.a. vil skabe øget tilgængelighed for den store industri inden for outdoor- og naturferier i Silkeborg og Viborg.« 

NOTION BILLUND LUFTHAVN

Jernbane bringer verdenen tættere

I dag skal man med bussen, hvis man skal til Billund Lufthavn med offentlig transport. Der går busser fra Aarhus hver time, men på trods af det, er det kun omkring fem procent af Billund Lufthavns rejsende, der ankommer via den kollektive trafik. Til sammenligning er det omkring 60 procent af passagerne, der kommer til Københavns Lufthavn med offentlige transportmidler. 

Det er nødvendigt for en international lufthavn at være koblet til den nationale infrastruktur. Det sikrer vækst for virksomheder og især
turismen, og det vil gøre det lettere og hurtigere for borgere at komme ud i verden

Jan Hessellund mener, at bus som transportform er for besværlig for de rejsende. 

»I den her branche virker en bus ikke på samme måde som et tog. Det er ikke nær så nemt eller bekvemt at rejse med en tung kuffert i bus. Vi har masser af afgange med bus, men folk vil ikke bruge dem. Vi skal kobles på det nationale jernbanenet, så man også kan flyve fra Billund Lufthavn uden at have bil,« siger han.

Busturen fra Aarhus tager 1 time og 40 minutter. Men hvis lufthavnen bliver koblet på det nationale jernbanenet, vil man kunne lave ruter, der ikke tager mere end 44 minutter fra Aarhus til Billund Lufthavn.

»Det er nødvendigt for en international lufthavn at være koblet til den nationale infrastruktur. Det sikrer vækst for virksomheder og især turismen, og det vil gøre det lettere og hurtigere for borgere at komme ud i verden. Samtidig øger det chancen for, at vi kan få flere ruter. Det er igen noget, som vil gavne erhvervslivet, turismeindustrien og privatrejsende,« afslutter han.