Hybel - Hjem til mere // Notion

Hjem til mere

Hybel er en drøm, som går i opfyldelse for de syv familiefædre, der står bag. De vil hjælpe danskerne med at få det hus, de drømmer om – og give flere mennesker hjem til mere.

Syv gutter gik i 2016 sammen om at danne det husfirma, de altid havde drømt om at arbejde i. En virksomhed, der kunne realisere danskernes boligdrømme – og give branchen et frisk pust.

Der kom hurtigt gang i butikken, og allerede det første år afleverede Hybel nøgler til mange flere glade kunder end forventet. Måske fordi målet ikke kun er at bygge huse, men at bygge hjem. Hjem som skal indfri drømme og give kunderne mere tid, plads og ro til det, der virkelig betyder noget i livet.

Fuld fart frem – nede på jorden

Ingen kunne have forudsagt, hvilket væksteventyr, Hybel ville udvikle sig til. Regnskabet for selskabets andet år viste en forøgelse af bundlinjen på 20 millioner kroner. For Hybel og kunderne er det vigtigt med økonomisk tryghed – en nøgleingrediens i opskriften på succes, når målsætningen er høj kvalitet og indfrielse af drømme. Det er vigtigt, at der er tillid i dialogen og til Hybel som brand, også selvom der er fart på.

For der er ingen tvivl om, at Hybel har fart på, selvom det hele foregår meget ”nede på jorden”. De syv stiftere er nemlig meget opmærksomme på, at det skal være sjovt, selvom der er travlt: »Vi vil have en god dagligdag og tone med vores medarbejdere, samarbejdspartnere og kunder. Det skal være hyggeligt at komme her i huset – både for vores kunder og for vores medarbejdere,« siger Brian Langvad, som er adm. direktør i Hybel.

Hybel vokser ind i Nordjylland

Det seneste tegn på vækst er Hybels nye afdeling i Aalborg, som både er showroom og kontor. Det er vigtigt for Hybel at være tæt på kunderne og de markeder, man arbejder i. Hvor næste afdeling bliver placeret er ikke fastlagt endnu, men ordrebogen er fyldt frem til medio 2019, og visionen er, at Hybel inden for nærmeste fremtid skal gøre boligdrømme til virkelighed i hele landet.

Som et led i den plan er en målrettet jagt sat ind på jord i Nordjylland, hvor Hybel i kraft af en lokal tilstedeværelse kan udvikle nye boligområder, så nordjyderne også kan få opfyldt deres boligdrømme.

»Det giver et helt andet nærvær, når vi har et kontor i området og samler lokale rådgivere, tegnere og byggeledere,« siger Brian Langvad.

Det giver et helt andet nærvær, når vi har et kontor i området og samler lokale rådgivere, tegnere og byggeledere.

Nærheden og det lokale islæt er vigtigt for Hybelstifterne.

Hybel er grundlagt i Horsens, og virksomheden har gennem flere af partnerne en stærk tilknytning til byen. Derfor bliver hovedkontoret med administration, marketing og bogholderi i byen.

Gør boligdrømme til virkelighed

Hybel rystede branchen, da de som de første begyndte at tilbyde kunderne en komplet rente- og gebyrfri finansiering uden andre modkrav end en bankgaranti. Konceptet hedder Den Nye Grundpakke, og i dag vælger omkring 80 % af Hybels kunder denne løsning.

Der er heller ikke meget basispakke over Hybels »grund«-pakke. Hybel ønsker nemlig at give sine kunder de bedste vilkår og muligheder, og det kommer kunderne til gavn. De sparer nemlig mange penge i renter og gebyrer, når de ikke skal optage lån ved køb af en byggegrund, før de får nøglerne til deres drømmehus.

»Det er med til at gøre det muligt for flere at bygge det hus, de drømmer om. Vi tilbyder ikke løsninger, hvor kunden skal vælge en bestemt bank for at sikre sig en finansieringsløsning af projektet. Vi har gode erfaringer med flere banker, men vi kræver aldrig, at vores kunder skifter bank,« siger Brian Langvad.

Ærlighed og tryghed er helt centralt i den måde, Hybel driver forretning på. At det betaler sig at sige tingene, som de er, kan tydeligt aflæses i de mange gode anmeldelser, som Hybel får fra glade kunder.

Byggebranchens mest erfarne husbyggere har nemlig en helt klar holdning til ikke at kommunikere urealistiske fra-priser og opstille fiktive forventninger hos kunderne, men derimod at dyrke de gode værdier og visionen om at skabe »hjem til mere« for kunderne.