Det handler om lokalt engagement

Det handler om lokalt engagement

Efter finanskrisen var Vestjysk Bank tæt på at vælte omkuld. I dag står banken stærkere end nogensinde i en stor del af Jylland.

Da Jan Ulsø Madsen overtog roret som administrerende direktør i Vestjysk Bank, havde dønningerne endnu ikke lagt sig efter Finanskrisen, der nær havde væltet banken. Flere analytikere levnede dengang ikke banken de store chancer for at overleve som selvstændig lokalbank.

Men Vestjysk Bank er her endnu, endda stærkere end nogensinde, og den administrerende bankdirektør er ikke i tvivl om hvorfor.

– Vi har nogle utrolig loyale medarbejdere og loyale kunder. Og så har vi opført os ordentligt undervejs og holdt fast i, at vi ville spille en rolle i vores lokalsamfund, siger Jan Ulsø Madsen.

– Vi kunne godt have sløjfet alle vores sponsorater for at hente nogle millioner, men det valgte vi ikke at gøre, siger han.

Gode rådgivere

Loyalitet fra medarbejdere og lokalområder er kun en del af forklaringen. En anden del handler om at have gode rådgivere ved hånden, når det stormer.

– Vi stod ikke alene, men alliererede os med gode kræfter i branchen. Med gode rådgivere kommer man langt, siger Jan Ulsø Madsen.

Vestjysk Bank står her endnu og ser det som sin fornemste opgave at låne penge ud, der kan skabe vækst og udvikling i samfundet.

Samme gode råd

Man hører nogle gange, at banker ikke længere vil låne penge ud. Det er ikke Jan Ulsø Madsens oplevelse.

– Men som alle andre banker forventer vi i Vestjysk Bank, at man er godt forberedt og har en realistisk plan, når man kommer for at låne penge. Man skal have styr på ledelsen, og det gør bestemt heller ikke noget, at man tager nogle af sine gode eksterne rådgivere med. Det giver tillid, og med tillid kommer man rigtigt langt, siger Jan Ulsø Madsen.

På den måde opfordrer han virksomheder til at følge den samme vej, som Vestjysk Bank selv tog, da de havde brug for penge til at komme gennem krisen.

Vi kunne godt have sløjfet alle vores sponsorater for at hente nogle millioner, men det valgte vi ikke at gøre.

Spis eller bliv spist

Tillid er et nøgleord, og nogen vil mene, at Vestjysk Bank selv stod for et tillidsbrud, da banken i efteråret 2020 lancerede en fusion med Den Jyske Sparekasse og i den forbindelse valgte at flytte bankens hovedsæde fra Lemvig til Birk ved Herning.

Jan Ulsø Madsen var forberedt på, at flytningen ville føre til skuffelse i Lemvig. Men han mener, at alternativet ville være værre.

– Det hele handler om at sikre banken bedst muligt i fremtiden. Banksektoren er en branche, hvor man enten spiser eller bliver spist, siger Jan Ulsø Madsen.

Uden en fusion ville risikoen for, at en storbank ville overtage Vestjysk Bank, være stor.

– Vi har nu en størrelse, hvor det er sværere at spise os end tidligere, og det var en vigtig del af formålet med fusionen. Blev vi opkøbt af en af de store, ville det lokale tilhørsforhold helt forsvinde, siger Jan Ulsø Madsen.

Medarbejderne mødes på midten

Efter fusionen kunne Vestjysk Bank vælge at lægge sit hovedkvarter i enten Lemvig eller i Grindsted, som før husede hovedsædet for Den Jyske Sparekasse.

– Vi valgte at lægge et nyt hovedkvarter midt i mellem, så flest mulige medarbejdere kunne fortsætte hos os uden at skulle pendle mere end højst nødvendigt, siger Jan Ulsø Madsen, der stadig ser Vestjysk Bank som en stor lokalbank nu blot i en større del af Jylland.

Klar med rådgivning

Og bankdirektøren er ikke i tvivl om, at der også i fremtiden er brug for stærke banker med lokal forankring, selvom hele banksektoren er under forandring.

– Hverdagen bliver mere og mere digital, og der er banker meget ens. Men når der opstår nye muligheder eller problemer i virksomheden, så skal vi være klar med rådgivning ti sekunder efter behovet opstår, siger Jan Ulsø Madsen.

Han mener derfor, det er en stor fordel, at medarbejderne i Vestjysk Bank kender deres kunder rigtig godt og har stor indsigt i de lokale forhold.

Klarer sig godt

Når Jan Ulsø Madsen kigger ud over bankens primære geografiske forretningsområde, ser han et erhvervsliv, der klarer sig rigtig godt.

– Mange virksomheder her i området har nydt godt af det fokus, der det seneste halvandet år har været på at forbedre sin bolig eller på at holde ferie i Danmark, siger Jan Ulsø Madsen.

Men det er i gode tider, man skal forberede sig på dårligere tider. Fokus på dygtige medarbejdere, loyale kunder, målrettet ledelse og gode rådgivere er stadig Jan Ulsø Madsens opskrift på succes.